Review: Kendrick Lamar (AB, 3 februari 2013)

Eind oktober dropte Kendrick Lamar nog de beste hiphopplaat van het jaar (‘good kid, m.A.A.d. city’), vanavond landde de good kid zelve in de mad city van Brussel. Dat gaf: een show die lang niet zo spannend en vernieuwend bleek als de plaat, maar wel garant stond voor een tof feestje.

vvp

Zoals de Romeinen zich hulden in wolken parfum om hun lichaamsgeur te verdoezelen, of de McDonald’s haar Euro Deals van genoeg saus voorziet om af te leiden van de kartonsmaak in de burgers, zo dompelde Kendrick de nummers op zijn debuutplaat – sublieme tranches de vie die zijn jeugd in zware wijk Compton en het heil dat hij vond in hiphop verhalen – in een oldschool hiphopsound, zo weggelopen uit de albums van vroege West Coast-apostelen. Niet om de slechte smaak te verdoezelen, wel om een zo groot mogelijk publiek aan te boren. En het heeft gewerkt ook: de AB was vanavond lang op voorhand uitverkocht – zowel hipsters als hiphoppers, homies als homettes vonden hun weg naar de Anspachlaan.

Fijn, en het toont nog maar eens aan dat hiphop stilaan ook in België de mainstream binnenglipt – spijtig detail: vijfendertig blijkt de maximumleeftijd, de oudere garde snapt hiphop kennelijk nog steeds niet – al is het genre op plaat vooralsnog een stuk interessanter dan op podium. Hoe gaat zo’n optreden gemiddeld? Een overaanwezige dj (in dit geval: MixedByAli) zet een plaatje op en de rapper in kwestie (in dit geval: Kendrick Lamar) zit evenveel tegen het publiek te roepen als dat hij daadwerkelijk staat te rappen. De nadruk ligt op het gevoel van saamhorigheid tussen performer en fans, de muziek – live gereduceerd tot het absolute minimum – dient slechts als bindmiddel. Jammer, want waar ‘good kid, m.A.A.d. city’ bijna 80 minuten de tijd neemt om een veelgelaagd, genuanceerd portret te schetsen, doet Kendrick live in evenveel tijd niet veel meer dan een mash-up van zijn populairste songs te brengen. Hij liegt er tenminste niet om: ‘This is not a concert, this is a mothafucking party!’

Tot daar het slechte nieuws, want het was dan wel een leuke party. Kendrick heeft een cool, herkenbaar stemgeluid – wanneer hij op ‘Fuckin’ Problems’ van A$AP Rocky zijn mond opendoet, kijken wij elke keer opnieuw onwillekeurig op, als tikte hij ons net op de schouder – en voldoende charisma en intelligentie om zo’n show (excuus: party) op een vakkundige manier aan elkaar te praten/rappen. En de nummers zijn top, dat staat buiten kijf – zowel ouder materiaal uit ‘Section.80’ en zelfs van daarvoor, als nieuwe toppers à la ‘Bitch, Don’t Kill My Vibe’. Dus ook als ze gewoon door een dj worden gedraaid, is vervelen geen optie; het feestje werkte en van de fans ging een hyperintense, nimmer aflatende energie uit die vreemd genoeg voor enkele van de beste momenten van de avond zorgde – de eerste tonen van ‘Backseat Freestyle’ en de oerkreet die daarmee ontlokt werd bij de menigte: kippenvel!

Wij durfden op voorhand te dromen van een intiem concert met livebegeleiding, dwazen die we waren – we kregen in de plaats een clichématig maar uiterst sfeervol feestje op een zondagavond die anders volledig in het teken had gestaan van het afwerken van de indrukwekkende afwas die zich afgelopen dagen in onze keuken had opgestapeld. In ons boekje is dat een win.

Swimming Pools (Drank)’ zorgde voor zo’n onvervalst ik-voel-het-in-mijn-ballen partymomentje dat wij ons even op de set van ‘Project X’ waanden, en dat is voorwaar een aangenaam gevoel.

Dieptepunt

Kendrick had een sketchje uitgevonden: hij deed alsof er één iemand was in het publiek die zich blijkbaar wat inhield, en probeerde hem ervan te overtuigen om zich toch mee te smijten, om mee te surfen op de sfeer. Na RZA en Mos Def nog maar eens een bewijs dat rappen en acteren niet noodzakelijkerwijs samengaan.

Niets opzienbarends. Interactie met Kendrick wees uit dat iedereen erbij was vanaf Kendricks prille begin (dat zal wel), dat wij het beste publiek van de tour waren (ja ja), dat je ondanks alle tegenslagen moet blijven geloven in je eigen dromen (allez dan), alsook dat Kendrick en wij elkaar representen en dat we er altijd voor mekaar zullen zijn. We hebben ‘m nog niet op speed dial, maar dan proberen we maar via deze weg: K-Dot, volgende vrijdag pinten bij ons thuis. Tot dan!