Review: Kid Rock - Cocky

Tot en met titeltrack 'Cocky', vier songs ver, is er op de nieuwe cd van Kid Rock - het geilste blondje sinds David Lee Roth - geen vuiltje aan de lucht. Loeiende gitaren, bonkende drums en Rock die rapt zoals we dat van hem verwachten: met het hart ...

Tot en met titeltrack 'Cocky', vier songs ver, is er op de nieuwe cd van Kid Rock - het geilste blondje sinds David Lee Roth - geen vuiltje aan de lucht. Loeiende gitaren, bonkende drums en Rock die rapt zoals we dat van hem verwachten: met het hart op de tong en één hand aan zijn lul. Redneck Boogie, noemt hij het zelf. Gelachen hebben we ook al (uit 'Cocky' 'Skinny models? You can keep those! I like big, old, fat midwestern whores!' Of: 'I'm the illest fool, cooler than the water in a swimming pool.').

Daarna loopt het echter grondig fout. 'What I Learned Out on the Road' - een titel die er al op wijst dat er een flink eind zal worden weggezeurd - klinkt als Everlast die tot zijn grote verbazing in de videoclip van 'Walk This Way' van Aerosmith en Run DMC is verzeild geraakt; 'Lonely Road of Faith' is een song voor Stillwater, de groep die de hoofdrol speelt in de weekendfilm 'Almost Famous'; en 'Baby Come Home' klinkt als The Black Crowes die een wel erg lamentabele Led Zeppelin neerzetten. Dat Rock zelf het gitaar-, slide-, en basspel nog niet helemaal onder de knie heeft maar zich daar geen bal van aantrekt, maakt het er allemaal niet swingender op. Maar echt hilarisch wordt het pas als jok meent de serieuze toer op te moeten gaan. Dieptepunt: de strofes van 'Midnight Train to Memphis': 'I wanna spend time with my son every hour / But the money and the problems and the women keep me away / I wanna be happy for just one hour / but the only time I'm happy anymore is on the stage.' Gevolgd door een dijenkletser van een refrein: 'I thank you people for feeling me / I'm feeling you too / Oh what a ride / It's been up and down / Around the world.'

Gelukkig krijgt Rock het soms zelf op de heupen van zijn nieuwe, zeurende zelf. 'Midnight Train to Memphis' laat hij halverwege stilleggen door een voice-over - 'What station is this? Kid Rock? I thought he was this American bad ass? This stuff is putting me to sleep' - waarna hij eindelijk nog eens in een redneck boogie ontsteekt. Zalf op de wonde: 'Picture', met Sheryl Crow op zang, maakt duidelijk dat Rock wel degelijk een sterke countrysong kan schrijven. Alleen moet hij hem niet zelf proberen te zingen.

Is een handvol goed songs genoeg om een plaat te redden? Misschien heeft Rock wel gelijk als hij ergens halverwege sneert: 'You never met a motherfucker quite like me,' maar wij vonden die van Miles Davis destijds toch beter: 'I'm Miles Davis, and you're not.'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234