null Beeld

Review: Kings of Convenience - Riot on an Empty Street

Drie jaar geleden verklaarde 'Quiet Is the New Loud' van Kings Of Convenience de New Acoustic Movement voor geopend - een 'stroming' die overigens weinig méér was dan een paar lieden die hun fuzzbox aan de kant legden en in fragiele harmonieën poo...

Michael Knapen

Drie jaar geleden verklaarde 'Quiet Is the New Loud' van Kings Of Convenience de New Acoustic Movement voor geopend - een 'stroming' die overigens weinig méér was dan een paar lieden die hun fuzzbox aan de kant legden en in fragiele harmonieën poogden te zingen. Zelfs de titel zette aan tot navolging: iedereen die maar een béétje pop culture savvy was, wilde opeens een eigen versie van 'X is the new Y' op de markt gooien (Mensen die het goed met haar menen, hebben Madonna maar op het laatste nippertje kunnen tegenhouden om haar vorige plaat 'Stiff is the New Hard' te noemen.) Om maar te zeggen dat er reikhalzend werd uitgekeken naar de nieuwe van Erlend Øye en Eirik Glambek Bøe.

Die plaat is er nu: 'Riot on an Empty Street' is de titel, en die draagt dezelfde boodschap in zich als 'Quiet Is the New Loud': je hoeft niet te schreeuwen om gehoord te worden. In het land van de Kings ligt het drama steeds nét om de hoek - niet de klap in je gezicht komt het hardste aan, maar de dreigende stilte er net voor.

Opener 'Homesick' doet zéér denken aan Simon & Garfunkel, die zichzelf dezer dagen een oude dag bijeen aan het touren zijn. 'Live Long' slaagt er warempel in ons te verzoenen met het zingende salontafeltje dat Sade heet, en op 'I'd Rather Dance with You' worden er voorzichtigjes nieuwe wegen verkend: een poppy dansnummertje dat niet misstaan had op de laatste Belle & Sebastian - 'I'll make you laugh by acting like a guy who sings,' klinkt het, als om de vergelijking kracht bij te zetten.

De hoogtepunten zijn de twee nummers waarop de Canadese zangeres Feist mag meedoen: op het grootse 'Know-How' valt ze halverwege in, haar ijle en toch krachtige stem contrasteert beeldig met de Nick Drake-harmonieën der beide Scandinaven. Nog sterker is 'The Build-Up', een rond een lome country riff opgetrokken baarmoeder van een song - wat La Feist dáár allemaal uit het frêle lijf perst, daar bleef in onze huiskamer geen oog bij droog.

Mocht u nog met de wagen op vakantie gaan: 'Riot on an Empty Street' is de ideale soundtrack om over vers beregend fluisterasfalt bij te suizen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234