null Beeld

Review: Kraftwerk - Minimum-Maximum

In sommige kringen wordt het oeuvre van Kraftwerk minstens even hoog ingeschat als dat van The Beach Boys. Oké, lui die beweren dat Ralf Hütter en Florian Schneider vanwege electropopklassiekers als 'The Robots', 'Pocket Calculator' of 'The Mod...

In sommige kringen wordt het oeuvre van Kraftwerk minstens even hoog ingeschat als dat van The Beach Boys. Oké, lui die beweren dat Ralf Hütter en Florian Schneider vanwege electropopklassiekers als 'The Robots', 'Pocket Calculator' of 'The Model' dringend in de eregalerij der grote songschrijvers moeten worden bijgezet, verdienen het viermaal daags gedwongen te worden naar 'Pet Sounds' te luisteren. Niettemin: zonder de Düsseldorfers geen techno, electro of aanverwanten, en bovendien wordt hun back catalogue nog voortdurend geplunderd door andere (en mindere) goden: zo pikten The Chemical Brothers een flard uit 'Ohm Sweet Ohm' voor 'Leave Home', drijft 'Talk' van Coldplay op een sample van 'Computer Love' en hoorden we de riedel van 'Home Computer' de afgelopen maanden bij Missy Elliot, The Hacker en LCD Soundsystem. Kraftwerk is nog altijd hot, of erger: een monument.

Wat valt er dan nog te zeggen over de dubbele live-cd 'Minimum-Maximum', opgenomen tijdens hun wereldtournee in 2004? Dat we ons bij de eerste tonen van opener 'The Man-Machine' prompt weer herinnerden waarom hun optreden in de AB in maart vorig jaar één van de tien beste concerten was die we de afgelopen tien jaar hebben gezien? Dat alle bekende nummers er opstaan - van 'The Robots' en 'Autobahn' tot 'Music Non Stop' en 'Computer World' - en deze cd dus eigenlijk een best-of is die u dringend cadeau moet doen aan uw neefje van twaalf? Dat het Engels van Ralf Hütter nog altijd van de Hund zijn Hoden is (in 'The Model' klinkt 'I saw her on the cover of a magazine' nog steeds als 'Aai sau heu on de kowver ov eu maa-gezien')? Misschien, maar laten we voor de volledigheid toch maar vermelden dat er ook licht fantastische versies van 'Elektro Kardiogramm' en 'Planet of Visions' (het herwerkte 'Expo 2000') opstaan, en dat onze inwendige geigerteller tilt sloeg bij de intro van 'Radioactivity' - we schoten voor één keer zelfs niet in de lach bij dat knullige 'Stop radioactivity / it's in the air for you and me / Stop radioactivity / discovered by Madame Curie.' En al kennen we geen rauwe reet van wielrennen, toch moeten we, telkens wanneer we Lance, Alexander of Jan in een steile afdaling zien, automatisch denken aan de ijle klanken van 'Etape 1', 'Chrono' of 'Aero Dynamik'.

'Minimum-Maximum' is een uitstekende inleiding tot het oeuvre van die Mensch-Maschine én geeft een voorsmaakje van wat u op 30 juni in Werchter van de Teutoonse Beach Boys mag verwachten. En kijk: we didn't even have to mention the war.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234