Review: Kreayshawn op Rock Werchter 2012

Een flauwe woordgrap als artiestennaam (je spreekt het uit als ‘creation’). Een stemmetje dat ons doet denken aan een roestig ijzervijltje. Middelmatige beats. Correctie: onwaarschijnlijk sláppe beats uit minderwaardig recyclagemateriaal. Raps uit de Aldi. Correctie: uit de fucking afvalcontainers van de Lidl. En een lekkend kraantje in plaats van een flow. Ziedaar het wapenarsenaal van Kreayshawn, een meiske dat keineig veel hits kreeg op haar YouTube-filmpje ‘Gucci Gucci’ en onlangs een nummer opnam met Grimes.

Op de planken

‘Scream if you got big tits!’ Met die heroïsche oneliner knotste Natassia Gail Zolot (we waren graag zélf met zo’n naam geboren) het podium van de niet eens half gevulde Marquee op. De deejay achter haar zette een cd’tje op, er dropten een paar beats, er denderde wat bas door de tent en ’t meiske en haar emcee zetten het op een rebbelen. Hier en daar gingen wat handjes in de lucht.

Wij gebruiken zelden het woord ‘weerzinwekkend’. Omdat we sommige woorden willen sparen tot het écht niet anders kan: alleen dan komen ze keihard aan. Wij hebben tijdens het concertje van Kreayshawn meermaals het woord ‘weerzinwekkend’ achter onze hand gemompeld. Bijvoorbeeld toen het wicht over ‘your waffles’ begon. Belgen eten, zoals men in heel de VS weet, elke dag wafels. ‘Do you put syrup on your waffles?’ wilde ze verder nog weten, terwijl haar emcee iets pruttelde over ‘great beer’. Yeah, bij elke Amerikaan die ons pad kruist denken wij ook spontaan aan hamburgers. Of cola. En breakfast burrito's!

Tot overmaat van ramp – nu ja: ’t was lekker rustig – vielen de speakers uit, ergens halverwege het voorlaatste nummer. De geluidsmannen keken sip en bezorgd, maar op het podium had niemand wat door. Dus deden ze daar dapper door.

Nul sterren. Of kom: een halfje. Omdat ze onze wafels toch zo lekker vindt. Zolang ze de hare maar houdt.

Kijkt al eens graag naar rebbelende meiskes, hoort graag beatjes droppen en wappert graag met de handjes. Waarom? Waarom likt een hond zijn ballen? Omdat hij het kán, godverdomme.

Het moment waarop ze haar knuffeldier – Baby Friend heet-ie – aan het publiek voorstelde. Vonden wij het hoogtepunt.