Review: Kylie Minogue - Ultimate Kylie

De feestdagen komen eraan en dan stórtregent het Best Of'en, Greatest Hits, heruitgaves, compilatieplaten en muziek-dvd's. Allemaal goed en wel - sommige van onze beste vrienden zijn compilaties - maar om een getergde Humo-bespreker te citeren...

De feestdagen komen eraan en dan stórtregent het Best Of'en, Greatest Hits, heruitgaves, compilatieplaten en muziek-dvd's. Allemaal goed en wel - sommige van onze beste vrienden zijn compilaties - maar om een getergde Humo-bespreker te citeren: 'Die doosjes doen godverdomme zo'n pijn, mijnheer, wanneer men er 's ochtends bij het ontwaken blootsvoets en nietsvermoedend op trapt!'
Soit, mogen wij u deze week goedkeurend wijzen op het niet te versmaden 'Piano Man: the Very Best Of' van Billy Joel; de live-dvd 'Under Blackpool Lights' van The White Stripes (de registratie van een concert in januari van dit jaar in de Empress Ballroom in de Engelse badplaats. Laat u door de verzamelde kontneukers aller landen niks wijsmaken: The White Stripes blijft by far de opmerkelijkste groep van de voorbije jaren); 'The Capitol Albums, Vol. 1', een eerste box met vier Beatles-platen op het Capitol-label (alle songs in stereo én original mono); en de verzamelde hits van Robbie Williams en Kylie Minogue, ten slotte? Opgeruimd staat netjes!
In kringen waarin wij niet over cyclocross, voetbal of blote wijven maar over Muziek praten, zijn de namen van de laatste twee net geen schuttingtaal, maar zowel Williams als Minogue lijken óns geschikte peren. Met Williams zouden wij gráág over voetbal & blote wijven lullen, met Minogue dan weer??! En jawel, ook hun hits kunnen er bij ons altijd in, zij het in aangepaste doses en niet altijd & overal. Fijne popsongs, stijlvol en radiovriendelijk: dat is ook te horen op de verzamel-cd's 'Greatest Hits' (Robbie Williams) en 'Ultimate Kylie' (Kylie Minogue). Op beide platen staat trouwens hetzelfde nummer, 'Kids', dat Williams & Minogue in 2000 naar de tweede plek in de Britse hitparade zongen. En nog een overeenkomst: twee nieuwe nummers moeten als singles de cd's helpen promoten: 'Radio' en 'Misunderstood' (Williams) en 'I Believe in You' en 'Giving You Up' (Minogue).
Williams en/of zijn platenfirma hebben er zich voor 'Greatest Hits' gemakkelijk vanaf gemaakt: zonder veel fantasie werden de hits in chronologische volgorde achter elkaar gezet, en ook het cd-boekje getuigt van weinig verbeelding. Dan hebben Kylie Minogue en haar entourage beter hun best gedaan: het booklet heeft nog minder om het lijf dan Kylie Minogue op de fotocollages, maar over de volgorde van de liedjes (CD 1: 1988-1992 & CD 2: 1994-2004) is tenminste nagedacht: niet simpelweg chronologisch, maar als een mooi geheel opgebouwd. En afsluiten met 'Where the Wild Roses Grow', het duet met Nick Cave uit 1995: kán het mooier?
De tracklisting:

1. I Should Be So Lucky

2. Got To Be Certain