Review: La mala educación

Na twee decennia vol heroïnespuitende nonnen, zichzelf doodneukende stierenvechters en shemales aan de rand van een zenuwinzinking keert Pedro Almodóvar (53) in 'La Mala Educación' terug naar de plek waar iedereen vroeg of laat - hetzi...

Na twee decennia vol heroïnespuitende nonnen, zichzelf doodneukende stierenvechters en shemales aan de rand van een zenuwinzinking keert Pedro Almodóvar (53) in 'La Mala Educación' terug naar de plek waar iedereen vroeg of laat - hetzij uit weemoed, hetzij uit bitterheid - in gedachten naar terugkeert: de kindertijd. De jonge Pedro sleet zijn korte schoolbroek op een door broeders geleid internaat, waar hij naar eigen zeggen dikwijls getuige was ('géén slachtoffer') van seksueel misbruik. Hij heeft er demonen aan overgehouden waar, om Tom Barman maar even te citeren, 'zelfs demonen voor zouden terugschrikken.' Daar moest vroeg of laat wel een film van komen, en nu, na tien jaar schaven en slijpen aan het scenario, is het eindelijk zover. Maar 'La Mala Educación' is níet Almodóvars langverwachte afrekening met de katholieke kerk geworden. Het is evenmin een melancholische terugblik op de kinderjaren, maar verrassend genoeg een pure film noir, waarin verraad, leugens, afpersing en een moordcomplot de boventoon voeren. En het is één van de zwakste films die Pedro ooit op ons heeft losgelaten.

Het verhaal ('niet autobiografisch, wel autobiografisch van sfeer') draait rond Ignacio en Enrique, twee jongens die in 1964 met mekaar bevriend raken in het internaat en mekaar in duistere cinemazalen liefdevol van 't handje geven. De jongens maken ook onzacht kennis met een geile, in een sombere pij gehulde broeder, een gebeurtenis die vooral op Ignacio een onuitwisbare indruk maakt: 'Ik voelde iedere knoop van zijn soutane in mijn ruggengraat drukken.' De twee vrienden en de geile pij kruisen mekaar opnieuw in 1977 en nog eens in 1980, - Enrique is intussen een bekend regisseur geworden die door zijn oude vriend wordt benaderd om het relaas van hun jeugd te verfilmen. Vervolg op het roze doek.

'Ik móést deze film maken, ik móést dit verhaal uit mijn systeem krijgen,' aldus Almodóvar. Vreemd dan dat 'La Mala Educación' zo'n geesteloze en oninteressante film is geworden, die elke vorm van urgentie lijkt te missen. In de eerste scènes is nog niet helemaal duidelijk waar de film naartoe zal gaan (naar de hedonistische gekte van Pedro's oude films, of naar de wonderlijke ingetogenheid van 'Hable Con Ella'?), maar gaandeweg wordt duidelijk dat hij gewoonweg nergens naartoe gaat: wég is de waanzin van 'Atame!', wég de opperkitsch van 'Matador', wég de stille grandeur van 'Hable Con Ella'. De flashbacks naar de kinderjaren blijken slechts de flauwe aanzet tot een zich lusteloos afwikkelende, naar 'Double Indemnity' (met een blond bepruikte Gael García Bernal in de Barbara Stanwyck-rol) en talloze andere klassiekers lonkende film noir - al is hij dan gefilmd in het voor Almodóvar zo typische bruisende kleurenpalet - die je op geen enkel moment écht bij de kladden grijpt.

Hoe dat komt? Een gokje: Almodóvar schreef het oorspronkelijke script meer dan tien jaar geleden, toen hij nog volop in zijn kitsch'n'camp-periode zat en zijn obsessies placht uit te werken in uitzinnige komedies als 'Tacones Lejanos' en 'Kika'. Maar intussen is hij ouder en melancholischer geworden, en heeft hij een heleboel wilde haren verloren, - kijk maar naar 'La Flor De Mi Secreto', 'Todo Sobre Mi Madre' en vooral naar 'Hable Con Ella'. In 'La Mala Educación' vechten de uitzinnige en de melancholische Pedro een verbeten strijd uit, met als jammerlijk gevolg dat de film hopeloos tussen twee krakkemikkige stoelen valt. 'La Mala Educación' ziet er wel beeldig uit, op de vertolkingen valt geen spetter af te dingen, het scenario steekt bijzonder slim in mekaar, en de cinefielen onder u zullen hun hartje kunnen ophalen aan de talloze knipoogjes naar allerhande film noirs en naar Almodóvars eigen onnavolgbare oeuvre, maar als het op kippenvel en hartstocht en begeestering aankomt - op emoties, quoi - blijft de kijker hopeloos verkleumd in de kou staan. Het heeft niet mogen zijn: 'La Mala Educación' is een afschuwelijke teleurstelling.