Review: La Roux op Pukkelpop 2009 (Club)

We hadden onze friet met mayo aan een recordtempo door de keel gejaagd om het concert van La Roux van op de derde rij (minstens!) mee te maken, maar het mocht niet baten: tien minuten voor aftrap was er al geen doorkomen meer aan. Soit: dan maar post gevat net buiten de club. Met onze ogen dicht waanden we ons in 1982, het jaar waarin de legendarische synthpopgroep Yazoo drie wereldhits scoorde.

Zangeres Elly Jackson knipoogde ook vestimentair naar haar grote voorbeelden: dat hoedje leek zo uit de garderobe van Alison Moyet gelicht, haar t-shirt uit die van Martin Gore van Depeche Mode, de kuif had ze dan weer geleend van onze Cowboy Henk. Maar we moesten het over de muziek hebben: de set van La Roux was een tikje te kort (krap een halfuur) en te steriel om écht potten te breken, but fun was had: de synthpop van Jackson en Ben Langmaid – aangevuld met twee extra muzikanten – noopte tot meezingen en –dansen, en daar leek u vrede mee te hebben. En anders dan de filmpjes van hun live-optredens op YouTube weleens deden vermoeden, kan Jackson wel degelijk zingen. Tenzij de ganse boel op tape stond, dan hebben wij uiteraard niks gezegd.

In For the Kill' werd al tot buiten de Club-tent meegekeeld, maar verder is er geen twijfel mogelijk: Bulletproof' is dé nieuwe breakup-song van de Netlog-generatie.

Thank you so much, you're so kind. Best gig we've done in a long time!' (De concerttegenhanger van die van pudding en gisteren, maar het was wel geméénd.)