Review: Laïs - Douce Victime

Men moet al een potdove gek van slechte wil zijn om niet te horen dat Jorunn Bauweraerts, Annelies Brosens en Nathalie Delcroix over drie unieke stemmen beschikken: laat hen het spreidingsplan voor de nachtvluchten van Bert Anciaux zingen, en nóg za...

Men moet al een potdove gek van slechte wil zijn om niet te horen dat Jorunn Bauweraerts, Annelies Brosens en Nathalie Delcroix over drie unieke stemmen beschikken: laat hen het spreidingsplan voor de nachtvluchten van Bert Anciaux zingen, en nóg zal het iets hebben. Helaas vrezen wij dat Lais dat spreidingsplan binnenkort nog weleens echt op muziek zal zetten, want op 'Douce Victime' begeven ze zich werkelijk in de meest uiteenlopende richtingen: dat is misschien allemaal wel moedig en gewaagd, en iemand die er langer dan wij voor doorgeleerd heeft zou het zelfs eclectisch of postmodern kunnen noemen, maar met wat slechte wil kan men in 'Douce Victime' ook een wat richtingloos samenraapsel horen.

Erger is dat lang niet alle songs deugen: van 'Marie Madeleine' - het folkie-equivalent van platte house - kregen we het al bij de eerste beluistering eczeem en angstvisioenen van met rokskes zwaaiende boerinekkes, en dat is er acht draaibeurten later absoluut niet op verbeterd. En helaas is 'Marie Madeleine' niet het enige slechte muzikale ideetje op 'Douce Victime'. 'Wanhoop van een Wees' (folk meets James Bond: wie bedenkt het, en waarom?), 'De Klacht van een Verstoten Minnares' (folk meets een verschrikkelijke zaag, het ultieme bewijs dat het vroeger absoluut niét beter was!), 'Opzij' (een compleet overbodige Herman van Veen-cover), 'Marieke' (een compleet overbodige Brel-cover): onwaarschijnlijk zonde allemaal, want met het juiste materiaal komt Lais met evenveel gemak ook tot hemelse resultaten.

Luister bijvoorbeeld naar 'Jasio u Pana' (een naar verluidt Poolse traditional waar we geen jota van snappen, maar die wel geweldig klinkt), luister naar het langoureuze, royaal van oosterse violen voorziene 'Rinaldo' of luister naar de bijna perfecte eenvoud van 'Dormez'. En bedenk vervolgens dat het talent van Lais een meer zorgvuldig gekozen verzameling songs dan die op 'Douce Victime' verdient. 'Kan beter!' schreef de leraar vroeger in dat soort gevallen op ons rapport.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234