Review: Lali Puna - Faking the Books

Wij zijn de eersten om toe te juichen dat bands zich trachten te ontwikkelen, maar sinds we vorige zomer de single 'Left Handed' hoorden (een wervelende maar compleet atypische gitaarpopsong die we eerder van Ms. John Soda hadden verwacht) keken wij ...

Wij zijn de eersten om toe te juichen dat bands zich trachten te ontwikkelen, maar sinds we vorige zomer de single 'Left Handed' hoorden (een wervelende maar compleet atypische gitaarpopsong die we eerder van Ms. John Soda hadden verwacht) keken wij toch maar met een klein hartje uit naar de derde plaat van Lali Puna - u weet wel, het viertal rond Valerie Trebeljahr en Markus Acher (zie ook: The Notwist) dat in 2001 de pole position in het dichtbevolkte indietronix-circuit had weten te veroveren met de cd 'Scary World Theory'.

Op 'Faking the Books' overstemmen de gitaren en levende drums geregeld de sequencers en synthesizers: als bewijsstukken leggen wij, naast 'Left Handed', ook 'Call 1-800-Fear', 'Micronomic' (waarin we een glimp van Enon meenden te ontwaren) en 'B-Movie' voor. Ook in de gitaarloze nummers wordt er geëxperimenteerd: met strijkers ('Alienation'), met een two-step-ritme ('Small Thing'), en we hoorden zelfs een futuristisch slaapliedje ('Geography - 5'). Trebeljahr zingt ook meer dan ze fluistert, haar stem is wat prominenter gemixt dan voorheen, en haar teksten klinken stukken politieker dan we gewend waren. Dat werkt uitstekend wanneer ze gebruikmaakt van clevere Adbusters-tactieken en de betekenis van de Microsoft-slogan 'Where do you want to go today?' binnenstebuiten keert, maar af en toe doet het wat geforceerd aan: wanneer ze op Schwarzenegger inhakt bijvoorbeeld, of in de wat naïeve punkretoriek van 'Crawling by Numbers'. Maar erg is dat allemaal niet: Lali Puna klinkt, mede dankzij de glasheldere productie, nog steeds uitsluitend als zichzelf. Dat maakt van 'Faking the Books' een spannende overgangsplaat, zij het dan met een paar kleine onvolkomenheden.

Er zijn weken dat we het met veel minder moet stellen.