Review: Lambchop - Nixon

De stamgasten staren naar de bodem van hun glas, terwijl de cast van 'The Straight Story' zich beneveld afvraagt hoe ze ooit in deze van god en genot verlaten club is beland.

Marc De Jong

Een verlopen partouzeur in een rolstoel - half mens, half bulldog - streelt de knieën van de lolita op zijn schoot. Kaarsvet op fluwelen zetels Een tafel verderop houdt een zenuwachtige jongeman de hand van zijn zojuist verworven geliefde in zijn hand. Your place or mine? Ze wil nog niet naar huis. Loners en lovers, ze hebben elkaar niets te zeggen. De pimp met de stetson lacht. Een mond vol gouden tanden.

Op het podium een dertienkoppig orkest in slechtzittende tuxedo's. Ze spelen zacht, weigeren zich op te dringen. 'The world goes away each and every stinking day. I'm getting much better. This night's a little upsetter,' croont Kurt Wagner met onvaste stem. In de verte pinkt een eenzame gitaar een melodie weg. Wagner houdt de tong diep in de wang, maar zijn toehoorders hebben het nauwelijks in de gaten. Precies zoals de slecht geblondeerde vrouw van onbestemde leeftijd de tong van haar wankelende danspartner niet voelt.

Lambchop pakt je ongemerkt in. Lamchop suggereert. Ergens halverwege Nashville Country en Bacharach City fluistert Wagner wonderlijk mooie liedjes, ingehouden songs, waarvan de grote lijnen verborgen liggen achter fijne details. Soms zet Wagner een falset op en wordt hij een soulzanger, sexy als zuster Aldegonde die op maandagmorgen haar nagel over het schoolbord krast. Is het kippenvel of denken we dat het alleen maar? In 'Up With People' tetteren de blazers en gospelen de koorzangers. De schoonheid krijgt een lelijk gezicht in 'The Petrified Florist' en 'The Butcher Boy' pleegt de verlossende moord. 'Nixon's the one' grijnst Kurt Wagner. Er wordt geapplaudisseerd. De ober brengt een nieuwe bourbon.