Review: Låpsley op Rock Werchter 2016

Zo perfect als het concert van Bear's Den verliep, zo veel pech had Låpsley vandaag.

Oscar Bouwhuis

Oei! Één van de vier synthesizers heeft kuren. Na een kwartier rotzooien met het ding begint het publiek ongeduldig te worden. Een roadie krabt nerveus aan zijn achterhoofd. Oei! Helaas ligt een carrière als komiek niet in het verschiet. Bindteksten zijn niet Låpsley's sterkste punt: 'So I played Pukkelpop last year...', zegt ze aarzelend. Nogmaals: oei! Net op het moment dat ze overweegt om het hele concert dan maar acapella te doen lijken de problemen verholpen.

Op het eerste gezicht lijkt Låpsley het zoveelste slachtoffer van de in delay ondergedompelde electropop-trend: een hoop vliegende drumstokjes en synthesizers. U kent het. Voor de verandering wordt de simpele (door haar zelf geproduceerde) minimalistische instrumentatie niet vergezeld door piepende engelachtige muizenstemmetjes, maar een warme vrouwenstem die - het moet wel gezegd worden - vooral in de hogere registers helaas wat instabiel wordt. Gelukkig maskeert de onderliggende muur van reverb het één en ander en gaat er achter de holle instrumentatie vaak wel een mooie structuur schuil.

Wanneer plaatsneemt achter haar pianootje om aan een gevoelige ballade te beginnen wordt ze gewenkt door een van jaar bandleden: blijkbaar gaan ze het toch anders doen. 'Fuck it. This is 'Operator', blaft ze na een diepe zucht. Lijden aan het 'constant bitchface' syndroom valt moeilijk te verhelpen. Maar daar ligt het niet aan. De doodsstaar met de diepe frons waarmee Låpsley de tent in kijkt is niet moeilijk te interpreteren: ze is het beu. Dapper vecht ze zich een weg door haar slaapverwekkende set om de harten van het publiek te herwinnen. Oogcontact vermijdt ze bewust.

Een lichtpuntje aan slopende lijdensweg: ‘Hurt Me’ - de catchy melodramatische powersoul single waar iedereen op zit te wachten - ontpopt de Schotse zich zowaar als het kleine zusje van Adele. Hetzelfde kippenvel dat Adele de mens bezorgt is er nog niet bij, maar het potentieel schijnt op dit soort momenten duidelijk door. Jammer van de valse start. Låpsley heeft dapper gevochten.