Review: Lars Horntveth - Pooka

Bij het elektronische bergbeekje dat 'Pooka' opent dachten we - o, gruwel - aan ambient, bij de repeterende violen aan kamermuziek en bij de mijmerende klarinet aan jazz, maar intussen weten we beter: Lars Horntveth maakt pop. Of zoals hij het zelf z...

Bij het elektronische bergbeekje dat 'Pooka' opent dachten we - o, gruwel - aan ambient, bij de repeterende violen aan kamermuziek en bij de mijmerende klarinet aan jazz, maar intussen weten we beter: Lars Horntveth maakt pop. Of zoals hij het zelf zegde in Humo 3307: 'Mijn muziek mag romantisch, dromerig en filmisch klinken, maar het moet wel pop blijven. Klassiek op zich interesseert me niet erg, popmuziek is mijn ding.'

Horntveth is een Noor van amper 23, bestiert al sinds zijn zestiende de avontuurlijke bigband Jaga Jazzist en geniet in rockkringen een zekere faam vanwege arrangementen voor Turbonegro, Motorpsycho en Ricochets. Zijn instrumentale debuut 'Pooka' klinkt hypermodern en nostalgisch tegelijk, met zenuwachtig fladderende electrobeats en soms frivole maar meestal dramatische strijkers, en met de melancholische blazers en akoestische gitaren van Horntveth als leitmotiv. Uw gedachten mogen daarbij afdwalen naar de solo-uitspattingen van Robert Wyatt, naar een stemloze versie van Björks 'Homogenic' of naar een goedgeluimde Barry Adamson.

Het gevaar met dit soort experimentele projecten is dat ze verzanden in moeilijkdoenerij, maar Horntveth heeft te veel talent om in de fout te gaan. Ook al zingt hij geen letter, hij werkt toch met coupletten en refreinen die de ongeoefende luisteraar houvast bieden, vermijdt eindeloos gesoleer en houdt de touwtjes strak in handen. Alleen afsluiter 'Pooka Soundtrack' lonkt iets te sterk naar het pluche van gesubsidieerde concertzalen, maar wij gaan daar niet moeilijk over doen: een jonge gast van 23 die prachtplaten als deze maakt, mág ambitie hebben.