Review: Laura Cantrell - Not the Tremblin' Kind

Volgens Elvis Costello was 'Not the Tremblin' Kind' van Laura Cantrell 'De beste plaat van het jaar 2000' (Costello zou een goeie rockjournalist zijn, hij vermeldde dat jaar een handvol cd's als plaat van het jaar), en hij vroeg haar prompt mee op to...

Charlie Poel

Volgens Elvis Costello was 'Not the Tremblin' Kind' van Laura Cantrell 'De beste plaat van het jaar 2000' (Costello zou een goeie rockjournalist zijn, hij vermeldde dat jaar een handvol cd's als plaat van het jaar), en hij vroeg haar prompt mee op tournee. BBC-radiolegende John Peel deed er nog een schepje bovenop door de cd tot één van zijn favoriete platen aller tijden uit te roepen en Cantrell voor zijn legendarische Peel Sessions uit te nodigen. Lichtjes overdreven allemaal, maar na haar (niet eens indrukwekkende) optreden dit voorjaar tijdens het Blue Highways Festival in Utrecht, konden wij toch ook de drang niet weerstaan om bij het cd-stalletje haar platen te kopen: de debuut-cd en de opvolger 'When the Roses Bloom' uit 2001. Zo'n vrouw dus.

Tot voor kort was Laura Cantrell nog een hoge pief bij de een of andere beursmaatschappij in Wall Street, die 's avonds het modieuze mantelpakje aflegde om met haar band de kroegpodia op te zoeken, maar die vetbetaalde managersjob heeft ze intussen opgegeven voor een voltijds muzikantenbestaan. Radiomaakster is ze gebleven: wekelijks stelt Cantrell tijdens haar 'Country Thrift Shop'-programma op WFMU-radio obscure country & western, Americana en moderne countryrock voor.

En zopas werd haar debuut-cd opnieuw uitgebracht. Een 'plaat van het jaar' is 'Not the Tremblin' Kind' niét, een erg goeie wél. Met drie uitschieters (alledrie covers): het spitante, aangenaam countryrockende titelnummer, de drinking song 'The Whiskey Makes You Sweeter' die na 15 jaar eindelijk 'Lovin' Whiskey' van Rory Block uit de nachtprogramma's van onze radiozenders kan verdringen en het dartele 'Do You Ever Think of Me', dat zijn orgeltje bij het Sir Douglas Quintet heeft geleend. Verder: een fraaie collectie eigen nummers en covers die zich genoeglijk nestelen tussen het angelieke en poëtische van Emmylou Harris en Gillian Welch en het rauwere van Mary Gauthier en Lucinda Williams, zonder die grote namen evenwel te kunnen bedreigen. Nog niet.