Review: Lauren Hoffman - Choreography

Hoe het kan stormen in een vrouwenhart!

Eind vorige eeuw verpakte prille twintiger Lauren Hoffman haar trubbels, verlangens en twijfels in twee knappe platen ('Megiddo' en 'From the Blue House' - de eerste is verplichte kost voor fans van PJ Harvey en Liz Phair), maar daarna keerde ze de muziek de rug toe: gedegouteerd door the industry, en wellicht had ze ook geen zin meer om haar innerlijke demonen telkens weer onder ogen te moeten komen (niet dat die zich zo snel lieten verjagen, zo maakt het dagboek op haar site pijnlijk duidelijk). Tot twee jaar geleden durfden we er geen yuan om te verwedden dat we Lauren Hoffman ooit nog zouden horen zingen, maar de wonderen enzovoort: in de lente van 2004 kreeg ze weer zin in muziek, een jaar later meldde ze dat haar derde cd klaar was, en nog eens een jaar later (maar niettemin: hulde aan het Franse Fargo-label) ligt 'Choreography' eindelijk voor onze neus.

Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden, en de hoes van 'Choreography' is zo'n beeld: een wereldwijze dame, zo weggelopen uit 'The Great Gatsby'. 'There's comfort in the cold, I know' bekent ze nog, maar we horen dat ze die troost niet meer nodig heeft. En mocht u nu denken dat gekwelde zielen per definitie betere songs schrijven: u dwaalt. In 'White Sheets', 'Solipsist' en 'Hiding in Plain Sight' staan gitaren op scherp, maar Hoffman brengt met evenveel gemak zalig deinende folkrock, gezongen met magnetiserende stem ('Broken', 'As the Stars') en bijwijlen onderstreept met een gloedvolle piano ('Reasons to Fall') of met een trompetje dat zachtjes treurt om een verdampte liefde ('Joshua'). In 'Ghost You Know' klinkt ze als het zusje van de smachtende Jennifer Charles (Elysian Fields), en van 'Love Gone Wrong', een valse trage op een bedje van strijkers, werden wij helemáál stil. Nu de buren nog.