Review: Lenny Kravitz - Let Love Rule

Wonderlijke wereld. We schrijven september '89 en de Schepper (eigenlijk : Virgin Records America) stelt aan ons voor: uit Los Angeles… DE ZWARTE COSTELLO ! ! !
Lach niet, want Lenny Kravitz staat u vanop de hoes van 'Let love ...

Lach niet, want Lenny Kravitz staat u vanop de hoes van 'Let love rule' nu al bestraffend aan te staren. Brutaal smoelwerk, priemende blik. U krijgt het warm ? Wàcht tot u de muziek hoort.

'Let Love Rule' is het soort van debuutplaat dat alle vooroordelen en etiketjes moeiteloos uit de weg ruimt. En dan noemen we Kravitz maar Black Costello, want soms klinkt hij zo. Zeker in het titelnummer, dat niet toevallig ook dicht bij The Beatles (stijl-'Come together') aanleunt. Zeker ook in 'I build this garden for us', dat de formule vastlegt die de hele plaat lang kleine wonderen verricht : spaarzame bas, gitaar, drums (allemaal van Kravitz zélf), een warm vloeiend orgel en hier en daar wat opsmuk. Een demoklank, méér heeft Kravitz niet nodig, want zijn songs zijn uitstekend en zijn stem (vleugje Lennon, toefje Prince) grijpt naar de keel. Dit is soul zoals cocaïneneuzen als Bobby Brown ze nooit zullen maken : muziek uit de ziel, rechtstreeks vanuit Kravitz' huiskamer in de uwe gepompt. Dit is ook pop in de warmste, meest opwindende betekenis van het woord : Kravitz swingt als Nick Lowe in 'Mr Cab Driver', steekt Hot Chocolate naar de kroon met 'Fear', laat de jonge Stones nazinderen in 'Sittin' on top of the world' en combineert op verrukkelijke wijze Squeeze en Prince in 'Does anybody out there even care'. Pure klasse, kortom, en wie denkt dat een muzikant hiervoor moet lijden, noteert dat de heer Kravitz onlangs in het huwelijk mocht treden met de enige echte Lisa Bonet. Het is ons niet bekend of hij dit jaar ook nog de Lotto wil winnen.