null Beeld

Review: Les Poupées Russes

In onze jonge jaren lag de rest van ons leven kristalhelder voor ons uitgestippeld: we zouden trouwen met ons buurmeisje Anneke L., postbode of buschauffeur worden, de zondagmiddagen slijten op de Hasseltse speelweide, en elke dag samen een malse ste...

Redactie

In onze jonge jaren lag de rest van ons leven kristalhelder voor ons uitgestippeld: we zouden trouwen met ons buurmeisje Anneke L., postbode of buschauffeur worden, de zondagmiddagen slijten op de Hasseltse speelweide, en elke dag samen een malse steak eten. Jawel meneer, in die tijd - we waren vier - wisten wij precíés wat wij wilden! Vandaag weten we het helaas niet meer zo goed: Anneke L. is allang uit beeld verdwenen, de speelweide in Hasselt heeft plaats moeten ruimen voor een Japanse tuin, en samen steaks eten gaat ook niet meer want de chicks van tegenwoordig eten alleen nog maar veggieburgers. Kortom: Houston, we have a problem. Maar we staan niet alleen: Xavier (Romain Duris), het hoofdpersonage uit 'Les Poupées Russes' - het vervolg op de Erasmusfilm 'L'Auberge Espagnole' - kampt met precies dezelfde old shit/new shit. Xavier, die zijn studentenjaren in Barcelona heeft afgesloten, komt tegenwoordig aan de bak als broodschrijver, ricocheert van chick naar chick, en speurt intussen vergeefs naar zijn Droomvrouw. Weten dat je de ware voor het grijpen hebt en toch de boot afhouden omdat je er zéker van bent dat er op de volgende straathoek iemand staat te wachten die nóg beter bij je past: ziedaar het Drama van Xavier (en fuck ja, dat ís een drama!). Het is een verademing om eens een rolprent te zien die op dat soort probleempjes durft in te pluggen - ziehier een film die nu eens níét gaat over getroubleerde vleermuizen of suïcidale rocksterren of verwende tieners die ten prooi vallen aan een seriemoordenaar, maar wel over holle one-night stands, over affaires die even lang duren als de tijd die nodig is om een sms'je te versturen, over grieten die vallen op klootzakken van het zuiverste water ('Jamaar... Er schuilt een goed mens in hem!'), en over hoe het is om te veel wodka te zuipen. Kortom, ziehier een film die gaat over ons (mág het eens?). Een applausje dus voor regisseur Cédric Klapisch - zelf een frisse veertiger - die, in dezelfde frisse en ongedwongen stijl als in 'L'Auberge Espagnole', heel mooi de impulsen van een generatie weet op te pikken. Maar hoe zou het toch zijn met Anneke L.?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234