Review: LFO - Sheath

Muzikale bricoleurs die op luie zondagen graag met ProTools klooien, hebben redenen zat om jaloers te zijn op Mark Bell: het handvol tracks dat hij samen met Gez Varley en Martin Williams op zijn jongenskamertje in elkaar prutste, leverde LFO dik tie...

Muzikale bricoleurs die op luie zondagen graag met ProTools klooien, hebben redenen zat om jaloers te zijn op Mark Bell: het handvol tracks dat hij samen met Gez Varley en Martin Williams op zijn jongenskamertje in elkaar prutste, leverde LFO dik tien jaar geleden een contract bij het terminaal hippe Warp-label op. Na 'Frequencies' en 'Advance', twee platen die de elektronische muziek in de jaren negentig een reboot van jewelste bezorgden, producete Bell achtereenvolgens 'Homogenic' van Björk, de soundtrack van 'Dancer in the Dark' én 'Exciter' van Depeche Mode. Weet u meteen waarom het zeven jaar geduurd heeft voor de volgende LFO-plaat klaar was.

Helaas: 'Sheath' maakt snel duidelijk dat Bell door de concurrentie is ingehaald. Oké, de eerste drie tracks zijn heerlijke old skool Warp-tunes, en 'Snot' is een fucking geweldig hakkelende acid-dreun, maar dan is het - afgezien van de ketelslagerij van de prima single 'Freak' - uit met de pret. Het met een heggenschaar verknipte 'Mummy, I've Had an Accident…', het vrolijk bliepende 'Moistly' en het nijdig galopperende 'Mum-Man' hadden misschien nog op 'Tango 'n Vectif' van μ-ziq gekund, maar 'Sleepy Chicken' hoorden wij helaas al eerder én beter bij Amon Tobin, en 'Nevertheless' en ''Premacy' lonken veel te opzichtig naar Kraftwerk.

Mark Bell veegt overduidelijk zijn kloten aan de hypes in Sampleland, en alleen al daarom verdient 'Sheath' een bescheiden Mexican wave. Helaas hebben wij stilaan genoeg cd's in onze kast staan die klinken als een vluggertje tussen een koffiezetapparaat, een stofzuiger en een autoaccu. U mag weer gaan zitten.