Review: Liesa Van der Aa op Boomtown 2012

Het principe dat Liesa Van der Aa volgt, is niet al te moeilijk: men neme een viool, speelt er iets op, en neemt dat op via een effectenpedaal. Daarna herhaalt men die stappen, met de opgenomen viool op de achtergrond spelend. Zo, u bent klaar om uw eigen eenmansorkest te bouwen. Zo deed Van der Aa het namelijk ook woensdag, al is er wel één klein detail: de effectenpedaal die zij gebruikt, heeft ze tweedehands gekocht. Op Ebay. Van Satan.

Bedankt aan Liesa Van der Aa. Door haar bezig te zien op Boomtown, beseften wij wat er precies zo akelig is aan de douchescène in 'Psycho'. Het is niet het vlijmscherpe mes, het is niet het bloed, zelfs niet die ijzingwekkende schreeuw. Neen. Het zijn de violen. Die verschrikkelijke violen die erbij klinken, en waar die van Van der Aa aan verwant moet zijn. Want wie wat riedelende folk verwachtte van het meisje met haar viool op het podium, kon die in z’n zak steken. Met teksten als 'I loved my baby / As the bullets left the gun' en 'What a lovely sound / When he hit the ground' weet u wat u te wachten staat: twee emmertjes water halen, it ain’t.

Van Der Aa werd bijgestaan door drie andere muzikanten, maar de hele eerste helft van het optreden stond ze alleen op het podium. Al ben je nooit echt alleen als er een half dozijn duivels in je woont: een strijkkwartet op een héle slechte acid trip, dachten we bij haar muziek. Van Der Aa creëert met haar loops en haar effectpedalen iets wat als een soundscape zou kunnen omschreven worden, ware het niet dat die je doorgaans niet levend willen opslokken, wat die van haar wel doen. Psychedelisch en oncomfortabel. Hell, angstaanjágend soms.


Genre?

Alternatief


Hoogtepunt?

De cover van Iggy Pops 'Nightclubbing'. Al niet meteen het normaalste nummer dat er is, maar na de Van Der Aa-behandeling helemáál klaar voor een trechter op de kop en een kamer apart.


Dieptepunt?

Het Engels van Van der Aa. Al paste die anders wel mooi in het krankzinnige sfeertje dat er toch al hing.


Blikvanger?

Liesa Van der Aa zelf, die soms zelfs op het punt leek te staan de dichtstbijzijnde toeschouwer wat slaag te verkopen met die strijkstok van haar.


Quote?

Komaan, Liesa. Komaan - Het gebrabbel tegen zichzelf van Van der Aa toen ze halfweg haar cover van Nightclubbing besloot dat het haar allemaal niet zo lekker zat, en dus gewoon maar opnieuw begon.


Applausmeter

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234