null Beeld

Review: Linkin Park op Pukkelpop 2015

Linkin Park op Pukkelpop was: zes multimiljonairs die zingen over teenage angst, mee-eters, natte lakens, rukellebogen en kleine pijntjes, het lingua franca van mimimimimimimi-land.

Linkin Park op Pukkelpop was: een trip langs Avenue Nostalgie, naar toen de tijden nog eenvoudiger leken en de gedachte 'Maar... ik voel me zo onbegrépen' de grootste van onze zorgen was.

Linkin Park op Pukkelpop was: 'Papercut', 'One Step Closer', 'Rebellion', 'From the Inside', 'Runaway', 'Numb', 'New Divide' én 'In the End'.

Linkin Park op Pukkelpop was: zes multimiljonairs die zingen over teenage angst, meeëters, natte lakens, rukellebogen en kleine pijntjes, het lingua franca van mimimimimimimi-land.

'Given Up' bevatte ook vandaag de woorden 'Put me out of my misery / Put me out of my misery / Put me out of my fucking misery', een tekst die in de rechtbank vroeg of laat zal worden opgevoerd als bewijsstuk voor uitlokking ('Hij had er zelf om gevráágd, edelachtbare'). Weinig groepen (op Pukkelpop en elders) bij wie de kloof tussen haters en lovers zo diep en onherbergzaam gaapt als bij Linkin Park, nu-metalrapcore-overlevers uit Californië. Vorig jaar een nieuwe plaat uit gebracht ('The Hunting Party'), maar verder bleek vandaag dat alles gewoon bij het oude is gebleven. Joe Hahn, de Koreaan achter de synths, had een paar kilo's meer om de heupen, en Chester Bennington (die met zijn keelgat) had zijn bril thuis gelaten, maar verder? Een weinig subtiel spel van gemakkelijke hooks, diepe drops, herkenbare refreinen en (!) Steve Aoki-covers.

Nooit voeling gehad met mensen die steen en been klagen over hoe stinkend rijk muzikanten (of voetballers, of managers) kunnen worden. Nooit gezegd: ''t Is blijkbaar alleen crisis voor de kleine man!' Want: wie een gat in de markt weet te vullen, mag daaraan verdienen, en oprechte kudos voor al wie dat soort gaten weet te vinden. In het geval van Linkin Park zien we dat enigszins anders. Zij blijven hun back catalogue maar vullen met teksten die uiting geven aan hoe gekwetst ze zich voelen, over hoe ze 'vastzitten in hun arme hoofd en er niet meer uit kunnen', over hoe de ellende maar blijft duren - en uw bomma mag nóg zo vaak zeggen dat geld niet gelukkig maakt, Linkin Park kan het gewoon niet meer geloofwaardig brengen. Voornamelijk omdat ze IN ELK NUMMER OPNIEUW net dezelfde truken bovenhalen. Exploitation-films staan bekend om hun vlot toegepaste clichés, eenvoudige sentimenten en goedkope effecten. Als Linkin Park een film was, dan 'Ilsa, She Wolf of the SS' met minder tieten.

Linkin Park op Pukkelpop was: de veruitwendiging van de uitdrukking 'Fake it 'till you make it.'

'One Step Closer' was de eerste echt grote hit die passeerde (en was best oké), al de rest volgde later: 'Numb' (uitvoerig meegebruld), 'In the End' (ja, ja), 'Faint' (snurk), 'Waiting for the End' (yup). Als ze tussen twee hits door een stukje ambient lieten horen - een synth-intermezzo om alles aan elkaar te lassen - klinkt dat ook in 2015 nog als een industrialversie van Enya. In 'Castle of Glass' ging het als volgt: 'Take me down to the river bend / Take me down to the fighting end / Wash the poison from off my skin / Show me how to be whole again', en dat bracht ons tot deze slotgedachte:

Linkin Park op Pukkelpop was: zelfmedelijden op steroïden. Het kan veilig en aangenaam zijn jezelf in zelfmedelijden te wentelen, maar is het goéd voor je?

Linkin Park op Pukkelpop was: een groot, dampend en druipend pakje nope.


Quote

'You guys were incredible. BEST! CROWD! EVER!' - Mike Shinoda, please.


Tweet


En wat vond ú ervan?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234