Review: Lissie op Rock Werchter 2011 (Pyramid Marquee)

Een kleine rondvraag bevestigde wat we al enigszins vermoedden: níémand, zelfs Piet Huysentruyt niet, had tot vandaag al ooit gehoord van Lissie, het Amerikaanse countryfolkgroepje dat vandaag de Marquee voor geopend mocht verklaren. Hoe dat komt werd al na een half nummer van deze kloeke blonde hippiemeid en haar drie vrolijke vrienden op bas, drums en elektrieke gitaar zonneklaar.

Het optreden

Oké, met wat goede wil zou men Lissie 'onbevangen' of 'ontwapenend' kunnen noemen - tot daar aan toe. Met wat minder goede wil is dit evenwel niet meer dan een veredeld coverbandje, waarvan het een godswonder mag heten dat ze op Werchter mochten aantreden - iemand moet op het laatste moment hebben afgezegd, anders kunnen wij het niet verklaren. Een buitengewoon sympathiek en welmenend ogend kwartet, zeker die koddige tuinkabouter op bas, maar het ontbrak hen aan wat toch een essentieel element in de rock-, pop- en andere muziek mag genoemd worden: goeie songs. 'Sheryl Crowe op een slechte dag', noteerden wij, en ook 'tweederangs Alanis Morissette' en - probeert u er vooral niet al te veel bij voor te stellen - Pat Benatar na een half verregende joint.

Één ding is zeker: hier horen we - tenzij misschien in de late uurtjes op een chirofuif in Wechelderzande, met een halfbezopen lokale deejay die het even echt niet meer weet - nooit meer iets van. Which is prima.

Al slaat u ons - figuurlijk - dood.

'Het mag een beetje cheesy klinken, maar toch zou ik dit willen zeggen: geloof in de toekomst, geloof in je naaste, en geloof in jezelf! Yeah!' (een béétje cheesy, Lis?)