Review: Little Trouble Kids (4AD)

For your consideration: Little Trouble Kids. Drie platen hebben ze nu uit - u mag evenveel keer stevig vloeken dat ze nog altijd niet op de Grote Aandacht kunnen rekenen.

Maar elk nadeel heb z'n voordeel, en in dit geval betekende die relatieve onbekendheid ook dat u voor een keertje eens niet naar de AB hoefde om klasse te zien. De 4AD in Diksmuide: het soort club dat met de bandleden alleen al voor de helft gevuld is. Goed zo, want laat 'Haunted Hearts', die nog verse derde van Little Trouble Kids, nu net zo'n plaat zijn die voor het beste effect récht in je oor gebruld en gekreund moet worden.

' Het was zaterdag precies 68 jaar geleden dat de eerste IJzertoren gedynamiteerd werd in Diksmuide. Toeval bestaat niet.'

Neem opener 'Myrninerest': een snerpende gitaar, gepaard met een stem die weinig goeds komt meedelen, en dat live nog sterker de adem afsneedt. Of het daaropvolgende 'Thunder': op plaat al zijn geld waard, maar live betaalt het meteen de investering van uw concertticketje terug. Nog zo'n goeie investering, maar dan door de groep zelf: percussionist Jonas Calu, die zich sinds zaterdag nu ook in het openbaar fulltime Trouble Kid mag noemen.

Hun derde plaat deed vermoeden dat Thomas Werbrouck en Eline Adam voortaan alleen nog búíten de werkuren zouden glimlachen, zaterdag werd dat vermoeden bevestigd: licht was schaars, rook was overvloedig, de visuals die ondertussen geprojecteerd werden leken wel weggelopen bij Amenra - lui die zich ondertussen niet eens meer herínneren hoe te lachen.

Het titelnummer werd daardoor soms ronduit angstaanjagend, terwijl Werbrouck zich in 'Kansas' had voorgenomen om die IJzertoren buiten omver te schreeuwen. Het was zaterdag precies 68 jaar geleden dat de eerste toren gedynamiteerd werd in Diksmuide. Toeval bestaat niet: Little Trouble Kids kwam blijkbaar een en ander nog eens overdoen. Dat de percussie van Calu ondertussen herinneringen liep op te halen aan ander fijn volk als The Black Heart Rebellion deed maar weinig om de boel op te leuken. Dat deed de bisronde wel, met ouder werk als 'Feed on Love' en 'Straight A's'. Maar toen was de zaak bij wijze van spreken al beklonken. Zet klaar, die Grote Poort - het heeft lang genoeg geduurd.

Het mag geweten zijn: die van Little Trouble Kids hebben een annus horribilis achter de rug, maar zijn er wel maar mooi in geslaagd dat om te zetten in een puike plaat, die ze weten te vertalen naar nóg betere livebeurten. Faut le faire. En nu zonder eten naar bed, rotjongeren.

'Kansas', aanslag van de avond, en 'For As Long': 'eentje over de liefde' - we hadden bijna gevraagd of ze daar op het podium alsjeblieft konden ophouden met hun vuile voeten op ons gemoed te trappen.

Schaars en tegelijk overvloedig. Maar in elk geval: devoot.

'Dit is het laatste nummer... Van onze derde plaat.' - Stonden we daar mooi, op ons verkeerd been.