Review: Lizz Wright - Salt

The Androids mogen dan blèren 'I'd rather do it with Madonna', ik doe het liever met Lizz Wright, tenminste tot de betere versie, Erykah Badu, haar nieuwe cd aan ons openbaart.
In de muziekindustrie tiert de hokjesmentaliteit, en daardoor dreigt W...

The Androids mogen dan blèren 'I'd rather do it with Madonna', ik doe het liever met Lizz Wright, tenminste tot de betere versie, Erykah Badu, haar nieuwe cd aan ons openbaart.

In de muziekindustrie tiert de hokjesmentaliteit, en daardoor dreigt Wrights mooie debuut-cd onder de radar door te vliegen: hij is uitgebracht op het jazzlabel Verve. Nu is Verve een gerespecteerd huis met een lange en imposante traditie, en klinken sommige songs op 'Salt' wel jazzy, maar het gros van de grooves nestelt zich vastberaden in de driehoek soul-funk-gospel. Lizz Wright is geboren en getogen in Georgia, in de deep south, en dat hoor je. Haar stem is superfly, nu eens croonend, dan weer bijtend.

De sensuele opener 'Open Your Eyes, You Can Fly' is de beste, geilste soul-groove van het jaar, eentje waar D'Angelo en Angie Stone jaloers op zouden zijn. Het origineel van Chick Corea is jazzier, maar Wrights versie biedt de soul die je in het oeuvre van de Shakira's en de Beyoncés van deze wereld allang niet meer hoort. Ze is zachter en zwoeler dan die twee, smoother en hartstochtelijker. Haar frasering heeft meer gemeen met nu-soul dan met de onder een overdosis vibrato en grillige stembuiginkjes bezwijkende jazz en scat van Sarah Vaughn of Dinah Washington die je op Verve zou verwachten.

Songs als 'Afro Blue' en 'Blue Rose' zouden een goeie soundtrack bij een bezoekje aan een opiumkeet zijn, 'Lead the Way' en 'Eternity' zijn prachtige ballads, en de traditional 'Walk with Me, Lord' is opgepept tot funky gospel.

Op z'n slechtst is dit de beste tavernesoul van het decennium, op z'n best kun je nauwelijks geloven dat het een debuut is. De muzikanten (gulle porties Hammond orgel, schitterende percussie) zijn fenomenaal: passioneel maar subtiel, inventief maar discreet. En als kers op de taart is er de zoals steeds sprankelende productie van Tommy LiPuma. Als gerechtigheid bestaat, staat Lizz Wright volgend jaar op Blue Note, Blues Peer of Jazz Middelheim op een hoge plaats op de affiche.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234