Review: Local Natives op Pukkelpop 2010 (Club)

Local Natives kwam, zag en speelde de Club plat: de missing link tussen Fleet Foxes en Arcade Fire bleek een opwindend ding met een hoogst aimabel eigen smoelwerk.

Het optreden

Lekker sporende samenzwang, afwisselend subtiele en opzwepende percussie, slim ingezette gitaren: ziedaar het recept waarmee Local Natives aan de slag gaat. En natuurlijk is er mosterd, en is die ergens gehaald – de dromerige samenzang is vintage Fleet Foxes, de brede uithalen zijn très Arcade Fire, her en der is er wat gejat bij Vampire Weekend, met wat fantasie hoor je opgedirkte Calexico. En het sfeertje, die dromerige ambiance waarin zowel lome vrolijkheid als bedaagde melancholie zit, heeft wel wat gemeen met Yeasayer, nog zo'n snoepje van een band.

Maar genoeg over invloeden allerlei: Local Natives heeft een eigen smoel verdorie, en die is zéér toonbaar. Welke jonge groep verbouwt Warning Sign' van Talking Heads en komt uit bij magie in plaats van de pure afgang? Welk pril indiebandje komt met songs als Wide Eyes' en Airplanes', liedjes die onbeschroomd richting hogere sferen wijzen? Welke debutanten hebben Who Knows Who Cares' maar uit de la te trekken, een song als een waterval waaronder het spannend baden is?

Het optreden van Local Natives klópte, en de Club ging nuts.

Afsluiter Sun Hands': begonnen als een innig tongzoendingetje, eindigend als een boze huilpartij van gitaren en percussie – fabuleus!

We love you, Belgians! Well, at least we love your beer.'