null Beeld

Review: Lou Reed - The Raven


My desert-island all-time top five most memorable Lou Reed-moments, in chronological order: 1. 'Perfect Day'2. 'I Can't Stand It'3. 'What Goes On'4. Zijn verschijning als the man with the unusual glasses in de Paul Auster-verfilming 'Blue in the Fa...


My desert-island all-time top five most memorable Lou Reed-moments, in chronological order:
1. 'Perfect Day'
2. 'I Can't Stand It'
3. 'What Goes On'
4. Zijn verschijning als the man with the unusual glasses in de Paul Auster-verfilming 'Blue in the Face', in het bijzonder de scène waarin hij zegt: 'Ik ben altijd en overal bang. Ik ben bang in mijn eigen appartement. Ik ben 24 uur per dag bang. Maar niet noodzakelijk in New York. Ik word bang... in pakweg Zweden. Het is er leeg. Ze zijn er allemaal dronken. Alles werkt. Als je voor een rood licht stopt en je zet de motor niet af, komen mensen daarover praten. Als je het medicijnkastje opent, lees je: 'In geval van zelfmoord, bel...' Zet je de tv aan, dan zie je een ooroperatie. Dáár word ik bang van. Maar van New York? Nee.'
5. Zijn nieuwe song 'Fire Music'.

Jawel, 'Fire Music'! Met stip binnen op vijf. 'Fire music' is 2'44" puur lawaai. Instinct. Elektronische muziek. Gebracht met een rock 'n' roll-heart zoals het ook bij Aphex Twin klopt. Het is Lou Reeds 9/11-song. Aan 'Fire Music' hoor je onmiddellijk dat Lou Reed dichter bij ground zero woont dan Neil Young en Bruce Springsteen samen. 'Fire Music' is een soort 'Star Spangled Banner' voor een nieuwe eeuw, en het bewijs dat Lou Reed lang geleden niet voor niets aan 'Metal Machine Music' heeft zitten prutsen. De kans is groot dat 'Fire Music' nergens gedraaid wordt vóór de oorlog begint, maar later wel zal worden bovengehaald in documentaires over de oorlog. Maar ach, zo is het altijd wat.

O ja, u vindt 'Fire Music' in de epiloog van 'The Raven', een twee uur durend luisterspel met daartussenin vrij goeie tot helaas zeer slechte Lou Reed-songs. 'The Raven' is gebaseerd op gedichten en verhalen van Edgar Allan Poe. U kunt 'The Raven' gebruiken om slimmer te worden (bijvoorbeeld door op te zoeken welke zinnen Lou Reed heeft toegevoegd aan het oeuvre van Poe), en wij hebben dat gedaan, en we zijn er ook slimmer van geworden, maar dat maakt 'The Raven' nog geen goeie plaat.

Oké, acteur Willem Dafoe, die een paar keer aanwezig is, heeft een prachtstem. In 'I Wanna Know (the Pit and the Pendulum)' zijn The Blind Boys Of Alabama erbij, en van ons zult u geen slecht woord horen over The Blind Boys Of Alabama. Het is bij momenten ook aandoenlijk hoe Lou Reed wegvlucht van zijn eigen klassieke gitaarriffs, en in een land van free jazz en gospel en elektronisch minimalisme zoekt naar méér. Maar we horen - op 'Who Am I?' na misschien, en ook 'Guardian Angel' heeft iets - nergens een song voor de eeuwigheid. En kent u een ander criterium om plaatjes van de allergrootsten goed of slecht te vinden?

Wij niet. Dus gaan we nog maar eens sangria drinken in het park, de dieren eten geven in de zoo, en daarna een filmpje en naar huis. Waar we 'Fire Music' nog eens opleggen. Respect!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234