Review: !!! - Louden Up Now

Van alle disco-punk-bands (The Rapture, LCD Soundsystem, O.U.T.H.U.D., Radio 4) klinkt !!! (spreek uit: tsjik-tsjik-tsjik) op 'Louden Up Now' verreweg het meest disco. Bas, drums, gitaren, synths en de occasionele koeienbel worden dik 50 minuten lang...

Van alle disco-punk-bands (The Rapture, LCD Soundsystem, O.U.T.H.U.D., Radio 4) klinkt !!! (spreek uit: tsjik-tsjik-tsjik) op 'Louden Up Now' verreweg het meest disco. Bas, drums, gitaren, synths en de occasionele koeienbel worden dik 50 minuten lang gedirigeerd door Da Groove, en de sound van !!!'s tweede heeft meer gemeen met pioniers als Larry Levan, Giorgio Moroder en Was (Not Was) dan met morsige post-punk of krassende punk-funk.

'Me And Giuliani Down by the Schoolyard', !!!'s epische single van vorig jaar, klinkt na honderd keer draaien nog altijd even fantastisch: terwijl je je nog volop zit af te vragen of je per ongeluk een Doe Maar-remix op je pick-up hebt gemikt, zit je plots in de jaren '80 op een wei in Werchter waar U2 en de Talking Heads bij wijze van gelukkige vergissing tegelijk aantreden. En zo dissen de heren de ene na de andere verrassende sfeerwissel op, om na negen minuten niets dan een a-capellakoortje en paar handclaps over te houden.

Als 'Louden Up Now' een ietsiepietsie teleurstelt, is het omdat geen van de andere tracks zelfs maar in de buurt komt van 'Me And Giuliani'. Gelukkig wordt dat euvel gecompenseerd door de verbetenheid waarmee de Brooklynites zich op hun songs storten, iets wat ze (zie ook de slimme anti-Bush/pro-taking your pants off-teksten) ongetwijfeld overgehouden hebben aan hun hardcore-punk-roots. We durven er iets liefs op te verwedden dat prima songs als 'Pardon My Freedom' en 'Hello? Is This Thing on?' (met Spaanse gitaar opgefunkte Clash) over tien jaar door minstens één doctoraatstudent in de popmuziek uitgeroepen zullen worden tot 'bijzonder geslaagde evenwichtsoefeningen tussen schijnbare chaos en gestroomlijnde perfectie'. Intussen hoeven wij ons - in afwachting van de nieuwe van LCD Soundsystem, die in de herfst verschijnt - geen seconde te vervelen. Beloofd!