Review: Luna - Live

U had meteen een enkele reis dwangbuis gekregen als u in 1975 de New Yorkse club CBGB's een legendarische status had voorspeld. In de donkere pijpenla rook het steevast naar uitgekotste kebab met knoflooksaus, lang geleden opgedroogde urine en in mot...

Marc De Jong

U had meteen een enkele reis dwangbuis gekregen als u in 1975 de New Yorkse club CBGB's een legendarische status had voorspeld. In de donkere pijpenla rook het steevast naar uitgekotste kebab met knoflooksaus, lang geleden opgedroogde urine en in motorolie verkleed Hell's Angel-zweet. En voor het cliënteel zou zelf Eminem een blokje omlopen. Maar CBGB's was ook een openbaar repetitiehok; het leverde de sound of New York. Er traden groepjes op als Television, Talking Heads, Richard Hell & The Voidoids, Blondie, The Ramones en Johnny Thunders & The Heartbreakers. Ze haalden de inspiratie vooral bij de Velvet Underground en stopten hun nummers vol junkieverdriet, nihilisme en mislukt dichterschap. Sommigen werden wereldster voor het leven, anderen cultheld tot in het hiernamaals.

Dat bedwelmende geluid - die ietwat wezenloze, allerlei vage emoties oproepende gitaarrock - is nooit verdwenen. In de jaren tachtig waren er bands als The Dream Syndicate (met Steve Wynn) en Rain Parade, die ondanks hun Californische roots behoorlijk east coast klonken. En er is Luna: Vier New Yorkers met een verleden in de groep Galaxie 500 en een toekomst die ongetwijfeld eindigt aan de bar van CBGB's of aan een roestige spuit. Luna is al jaren bezig en wereldberoemd in een straal van tien kilometer rond het Vrijheidsbeeld. 'Live' is er voor de mensen die de groep nooit live zagen. Laten we Luna dankbaar zijn. De veertien liedjes op deze plaat zijn hopeloos ouderwetse juweeltjes voor iedereen die in zijn hart een romantische bohémien heeft wonen. Gitaren die Television-gewijs de Melkweg bewandelen, onthaastende mid tempo-ritmes, de riff van 'Sweet Jane' (in 'Lost In Space'), een lome meezinger ('Tiger Lily') en een zanger wiens sneer het midden houdt tussen Lou Reed en Only Ones-junk Peter Perrett; Luna heeft alles om u even in CBGB's te wanen. Kunt u eindelijk de knoflooksaus eens proeven.