Review: Luna - Rendezvous

'Rendezvous' is de zevende en laatste plaat van Luna: de New Yorkers gaan ermee stoppen. 'Rock and roll is killing my life', geeft zanger Dean Wareham op hun website bij wijze van reden op. We gunnen Wareham zijn leven, maar we zijn niet blij dat L...

'Rendezvous' is de zevende en laatste plaat van Luna: de New Yorkers gaan ermee stoppen. 'Rock and roll is killing my life', geeft zanger Dean Wareham op hun website bij wijze van reden op. We gunnen Wareham zijn leven, maar we zijn niet blij dat Luna is heengegaan. Dertien jaar lang was de groep één van de beste vertegenwoordigers van de New York-sound, die werd ontworpen door de Velvet Underground en verder ontwikkeld door Television. Voor de jongere lezers: stel u The Strokes over tien jaar voor, met verfijnder gitaarwerk, minder gehaaste ritmes, en in plaats van jeugdige branie de melancholie die dertigers overvalt als ze beseffen dat het leven geen lolletje en vooral heel eindig is.

'Rendezvous' is een waardig afscheid: volwassen, mysterieus, sfeervol en behoorlijk verslavend. Subtiel ook. De eerste keer gleden beauties als 'Cindy Tastes of Barbecue', 'The Owl & The Pussycat' en 'Motel Bambi' nog tamelijk onopvallend voorbij, maar na een poosje konden wij geen dag meer zonder. 'Broken Chair' klinkt naar Luna-begrippen catchy, 'Star Spangled Man' is vintage Television, en ook 'Still at Home' komt ons nogal bekend voor: waarván is ons even ontschoten. Warehams stem - Lou Reed met een barst erin - zal sommigen wat te lijzig zijn, maar zijn licht sinistere fluistertoon past zoals steeds wonderwel bij de af en toe zeer rammelende sound.

Wij zullen Luna nooit vergeten, en we hopen van u hetzelfde.