null Beeld

Review: M.I.A. - Arular

Als het even meezit, gaat M.I.A. (spreek uit als 'em aaj eej', zoals in 'missing in action') binnenkort de geschiedenis in als de eerste artiest(e) die het van favoriete knuffel van de music blog scene tot mainstream-popicoon schopte. Het begon vorig...

Als het even meezit, gaat M.I.A. (spreek uit als 'em aaj eej', zoals in 'missing in action') binnenkort de geschiedenis in als de eerste artiest(e) die het van favoriete knuffel van de music blog scene tot mainstream-popicoon schopte. Het begon vorig jaar met de koortsige buzz rond 'Galang', een smerige, grofkorrelige en overstuurde track die geen tekst van betekenis had, maar ongetwijfeld tot de beste singles van de afgelopen vijf jaar behoort. 'Sunshowers' en 'Fire Fire' volgden, 'Piracy Funds Terrorism, Vol. 1' (een illegale collectie remixes en mash-ups van M.I.A.-tracks met flarden Missy Elliott, Eurythmics, Cutty Ranks en Kraftwerk door producer/dj Diplo - overigens met diens goedkeuring gratis te downloaden via www.cokemachineglow.com) scoorde hoog in de hippere eindejaarslijstjes, en naarmate de releasedatum van haar debuut-cd steeds opnieuw uitgesteld werd, zwol de hype alleen maar aan. Terecht, zo blijkt nu, want 'Arular' is een geweldige plaat.


Maya Arulpragasam is mooi, ze kent de juiste mensen (Diplo, Justine Frischmann van Elastica, Peaches), en de eerste 28 jaar van haar leven lijken wel verzonnen door de copywriters van de platenfirma (papa was een Tamil-vrijheidsstrijder, haar familie verhuisde van Londen naar Sri Lanka en India en weer terug). Zoals aan andere recente hypes (Strokes, Dizzee Rascal, The Streets) te horen was uit welke stad of wijk ze kwamen, zo wordt ook Maya's nomadenbestaan weerspiegeld in haar songs. Ze surft door de favela's van Rio, de achterbuurten van Londen en de straten van Kingston, en pikt onderweg steevast het donkerste, het hardste en het meest primaire mee: geen gladde R&B maar crunk en Miami bass, geen gestileerde drum'n'bass maar grime en jungle, geen klassieke reggae maar dancehall en ragga. Tel daarbij de schelle carioca funk-trompetten op het duizelingwekkende 'Bucky Done Gun', de steel drums in het slo-mo 'Bingo' en de afgestroopte bhangra-beats, en het resultaat klinkt nét dat beetje spannender dan de gemiddelde Ultratop-hit.

Ook in haar teksten zapt Maya volop: ze skipt heen en weer tussen politieke slogans, zelfmoordterroristen, half-vergeten gruwelverhalen uit haar jeugd, Timbaland en seks ('You can stick me / Stab me / Grind me/ Or wind me' uit 'Hombre'). Haar focus verschuift voortdurend: als ze over haar eigen ontvoering fantaseert in het uitstekende, van rimpelende xylofoons voorziene 'Amazon', merkt ze achteloos op dat natte palmbomen geweldig ruiken. Ze intrigeert en blijft vaag tegelijk, maar zolang dat rijmen oplevert als 'Can't stereotype my thing yo / I salt and pepper my mango / Shoot spit at the window' (uit 'Sunshowers') hoort u ons niet klagen.

En toch klinkt 'Arular' uiteindelijk wonderlijk helder. Zowat alle tracks zijn potentiële hits, tegelijk catchy én sexy én eigenzinnig, die ook na honderd keer luisteren blijven boeien. M.I.A. heeft flair te koop en loopt over van zelfvertrouwen ('I've got the bombs to make you blow / I've got the beats to make you bang') en kan als geen ander complete nonsens als 'Blaze to blaze / Galanga langa langa / Purple haze / Galanga langa lang lang' als de beste songtekst ever laten klinken. Als hier geen hits van komen, luisteren we voortaan alleen nog naar Hormonia (beloofd, liefste huisgenoten!).

Doe ons en uzelf een plezier, koop 'Arular' en maak M.I.A. zo groot als Madonna.


(M.I.A. speelt op 14 juli in de AB en op 15 juli op 10 Days Off in de Vooruit.)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234