Review: M83 - Before the Dawn Heals Us
Wie van 'Before the Dawn Heals Us' net zoveel gelukzalige bliss verwacht had als van zijn voorganger en underground-hit 'Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts', zal na de eerste beluistering wellicht wat op zijn neus staan kijken. Alle bekende M83-ingr...
Wie van 'Before the Dawn Heals Us' net zoveel gelukzalige bliss verwacht had als van zijn voorganger en underground-hit 'Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts', zal na de eerste beluistering wellicht wat op zijn neus staan kijken. Alle bekende M83-ingrediënten zijn overvloedig aanwezig - met voorop de grandioze, bombastische synths die zo graag My Bloody Valentine-gitaren zouden willen zijn - maar 'Before the Dawn Heals Us' klinkt nachtelijker, stadser en dramatischer, met scherper afgetekende contrasten: de frontale noise-aanval 'Fields, Shorelines and Hunters' zit op de hielen van 'Farewell/Goodbye', een aandoenlijk duet waarbij iemand dringend een videoclip met niets dan slowmotion-beelden van een jonge, pruilende Brigitte Bardot zou moeten verzinnen; de heerlijke etherische synthpopsong als 'Teen Angst' vloeit over in 'Can't Stop', een progrock-band op schoolreis naar de kosmos, om daarna weer veilig te landen met Airs 'Moon Safari'-busje in 'Safe'.
M83 - intussen herleid tot een solo-onderneming van Anthony Gonzalez - is af en toe wat te ambitieus, wat hier en daar tot te lang uitgesponnen tracks of foute keuzes leidt: zelfs Gonzalez kan de kitscherige B-filmdialogen in 'Car Chase Terror' niet fris laten klinken. Maar 'Don't Save Us from the Flames' is dan weer een bijna perfecte single: een explosieve popsong die bijna-stiltes laat overspoelen door huizenhoge, veelkleurige walls of sound, en een heerlijke, warme buzz in je hersens achterlaat.