Review: Macklemore & Ryan Lewis op Rock Werchter 2016

Halverwege de set van Macklemore viel het geluid uit. Net toen ik dacht: ‘Hij mag nu wel ophouden, die Macklemore, met zijn soundmixshow for kids.’ De goden waren me eens welgezind!

Katia Vlerick

Ja, Macklemore is een entertainer, en in ‘Light Tunnels’ maakt hij als één van de weinigen in de hiphop mopjes over de schijnbaar heilig verklaarde Kardashians (uiteindelijk toch gewoon de Pfaffs van Beverly Hills). Hij zet ook terechte vraagtekens bij ons consumptiegedrag in ‘Thrift Shop’ en ‘Wing$’ (over onze verslaving aan Nike en andere logo’s) en bedacht het waarlijk koldereske refrein ‘All my Angelinas / If you got it / Let me see it’ (in ‘Brad Pitt’s Cousin’). Maar Macklemore is nooit zo grappig als Eminem (voor die serieus werd), ook niet als hij een schabouwelijke pruik opzet. Om een eerder smakeloze tribute aan Prince te brengen was dat. Lees: met een onnozele pruik op voerde hij een dansje uit op de tonen van ‘Kiss’. Nutteloze informatie. Prince onwaardig.

Macklemore lijdt ook aan die kwaal waarvan véél Amerikaanse entertainers last hebben: ze willen naast entertainen ook een boodschap brengen, maar vervallen in suf gemoraliseer of anders wel stroperigheid. Zie: die drammerige bindtekst over universele liefde die ‘Same Love’ moest inleiden en de hele tekst van ‘Growing Up (Sloane’s Song)’, een song over vaderliefde die wemelt van de clichés.

Maar vooral: hoe hypocriet is een artiest die zijn publiek vraagt om zodanig veel lawaai te maken ‘dat iedereen eens weet wat een écht concert is, ‘a real concert’,’ om vervolgens zijn grote hit ‘Can’t Hold Us’ in te zetten, een nummer dat volledig op tape stond? Op Macklemore z’n overbevolkte podium stond er niet één noemenswaardige ‘échte’ muzikant.

U was met andere woorden weer eens geweldig.