null Beeld

Review: Madonna - American Life

'I tried to stay ahead/I tried to stay on top/I tried to play the part/But somehow I forgot/Just what I did it for/And why I wanted more/This type of modern life/Is it for me?' Madonna wordt op 16 augustus vijfenveertig en blikt op 'American Life' te...

Charlie Poel

'I tried to stay ahead/I tried to stay on top/I tried to play the part/But somehow I forgot/Just what I did it for/And why I wanted more/This type of modern life/Is it for me?' Madonna wordt op 16 augustus vijfenveertig en blikt op 'American Life' terug op wat we maar een rumoerig en niet geheel onbesproken leven zullen noemen. Het is een omzien in dubio, want blij met wat ze bereikt heeft, lijkt la Ciccone niet. Verderop in het titel- en tevens openingsnummer (dat daarmee ook de toon zet) zingt ze immers: 'I got a lawyer and a manager/An agent and a chef/Three nannies, an assistant/And a driver and a jet/A trainer and a butler/And a bodyguard or five/A gardener and a stylist', u en wij zouden daar blij mee zijn, maar Madonna besluit bitter: 'But do you think I'm satisfied?' En in 'I'm So Stupid' klinkt het: 'I used to live/In a tiny bubble/And I wanted to be/Like all the pretty people/That were all around me/But now I know for sure/That I was stupid/Stupider than stupid'.
Men zou de midlife crisis van Madonna navelstaarderij kunnen noemen, gezeur van een verwend wicht, maar de manier waarop ze haar twijfels verwoordt, en de geloofwaardigheid waarmee ze het elftal nummers op 'American Life' vertolkt, imponeren.
Maar, vraagt u zich intussen geheel terecht af, staat er ook goeie muziék op 'American Life'? Ten dele. Want terwijl Madonna in haar teksten de radicale ommezwaai niet schuwt (de material stoeipoes is ver weg), is ze wat de muziek betreft schroomvalliger, en schurkt ze zich alweer dicht tegen de Franse co-producer/co-auteur Mirwais aan, maar diens bliepjes en elektronische frivoliteiten hebben we na 'Music' wel gehad.
Wanneer Mirwais echter in de pas loopt - en dat is in zeven van de elf nummers toch wel het geval - haalt 'American Life' de toppen die we van Madonna gewend zijn, ze schrijft immers nog steeds machtige brokken muziek. Zoals het intussen als single bekende titelnummer, het ook al voor de hitlijsten voorbestemde 'Love Profusion', de briljante ballad 'Nothing Fails' (nu al onze all time Madonna favorite: Joni Mitchell meets gospel), het breekbare 'Intervention' en de dance tracks 'Nobody Knows Me' en 'Mother and Father' (dansen op 'My mother died when I was five/And all I did was sit and cry/I cried and cried and cried all day/Until the neighbors went away': bij Madonna kan het).
Met pakweg Daniel Lanois achter de knoppen, zou 'American Life' een adembenemende cd geworden zijn, nu: een meer dan degelijke.

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234