Review: Magnus - The Body Gave You Everything

Naar dance kan men niet overal luisteren. Achter het stuur van een auto is dat bijvoorbeeld niet te doen. Dat 'The Body Gave You Everything' van Magnus (aka CJ Bolland, Tom Barman en in mindere mate Peter Vermeersch, plus gasten als Mauro, Tim Van Ha...

Naar dance kan men niet overal luisteren. Achter het stuur van een auto is dat bijvoorbeeld niet te doen. Dat 'The Body Gave You Everything' van Magnus (aka CJ Bolland, Tom Barman en in mindere mate Peter Vermeersch, plus gasten als Mauro, Tim Van Hamel of Tomas De Smet) ons op weg naar alweer een Rock Rally-preselectie toch telkens aangenaam vermeid heeft, zegt veel over de plaat. Het is zoals (rv) het in het Barman-interview elders in dit blad magnifiek onder woorden brengt: 'Alle nummers op 'The Body Gave You Everything' zijn songs gebleven. In die zin ontspringt Magnus de dance.' En zo is dat.

Dat er op 'The Body Gave You Everything' gestanst & gedanst kan worden, hebben we van horen zeggen - ons vindt u doorgaans in the kitchen at parties - maar dat de plaat ook iets kan betekenen voor de onbeweegbaren, weten we van onze eigen oren. Want 'The Body Gave You Everything' is niet alleen dance, het is tegelijk ook verdomd fijne popmuziek tout court! Dat komt doordat CJ Bolland & Tom Barman met schandalig veel muzikaal gevoel gezegend zijn, hun klassiekers kennen, elkaar perfect aanvoelen én zo slim geweest zijn zich niet tot de hippe dance van de nachtclubs van vandaag te beperken, maar integendeel vrij & vrolijk graaien in álle muziek die op romp en benen mikt: soul ('Soft Foot Shuffle'), funk ('Jumpneedle'), disco ('Rhythm Is Deified'), de eighties pop uit hun jeugdjaren ('French Movies' onder andere), elektronica, pop, you name it. 'The Body Gave You Everything' is een plaat van weinig woorden maar des te meer onweerstaanbare groovy feelings: u moest onze Scénic op weg naar Maldegem-Adegem een keer zien shaken hebben! En u?