null Beeld

Review: 'Major Lazer' in AB

The Knife passeerde enkele dagen geleden nog om uw en onze opvattingen over wat een popconcert hoort te zijn volledig ondersteboven te keren, vanavond mocht het ook wat minder zijn: Major Lazer had als hoogste missie iedereen pon de floor van de AB aan het dansen te krijgen en deed dat op geheel eigen opgepompte en lichtjes pornografische wijze. Ambiance!

Diplo , vanavond geflankeerd door twee mc's en twee danseressen,is een pikkendief. Niet alleen zijn eigen hits (of toch delen ervan) werden door de wietdampen en zweetgeuren van een nokvolle AB gevuurd, maar ook materiaal van onder andere A-Trak (de remix van ‘Heads Will Roll’), JW & Blaze, Beenie Man, Eurythmics, House of Pain, Snoop Dogg en Party Bangaz werd vakkundig gerecycleerd. Zelfs Nirvana mocht even dag komen zeggen.

Resultaat: een bombastisch bacchanaal dat pure energie de ruimte in pompte, met de aanstekelijke balorigheid van Die Antwoord en het politiek incorrecte van Odd Future. Maar dan zonder maatschappijkritisch randje.

Dat, gecombineerd met een publiek dat klaar leek om op elk moment los dóór de muren van de AB te beuken, zorgde voor behoorlijk surreële taferelen. Op eenvoudig verzoek deed de helft van de zaal zijn bovenstukje uit, en vlogen de T-shirts in het rond. Intussen werd allerlei opblaasbaar zwembadmateriaal de menigte in gekeild, en werden de voorste rijen getrakteerd op een champagnedouche. De ‘Harlem Shake’ werd door het voltallige publiek op een wilde pogo onthaald.

Zoals gezegd: voor volksverheffing moest je bij The Knife zijn, en hier en daar zal een hoger opgeleide melomaan wel een stuk of wat bezwaren op dit schouwspel oplijsten: dat de jeugd aan een veredelde ‘Girls Gone Wild’-clip geen verheffende concertavond beleeft, bijvoorbeeld. Of dat er in de hele set geen fuck live gebeurde. Of misschien – het idee! – dat er meer is in het leven dan lange nachten, wilde party's en big booties.

Maar soms moet je niet te veel nadenken. De vunzige, hitsige feestjes van Major Lazer lijken wat dat betreft op het geweld bij Quentin Tarantino: ze zijn opwindend, geniepig plezant, en geweldig om van op veilige afstand mee te maken.


Hoogtepunt

De interactie met het publiek was top. Als we er eentje moeten kiezen: ene Florian werd uitgenodigd om plaats te nemen in een opblaasbaar bootje, om aldaar te genieten van een dubbele lapdance zoals de danseressen uit de videoclip van ‘Pon De Floor’ die gewend zijn ten berde te brengen.


Dieptepunt

Onze hoop dat er op een bepaald moment een eenarmige Jamaicaanse soldaat met laserkanonarm door het plafond zou komen geparachuteerd, pilletjes ecstacy over het publiek strooiend als rijst op een bruiloft, bleek jammer genoeg tevergeefs.


Applausmeter

Er waren geen adempauzes en dus ook geen tijd voor applaus. Daarom richtte het publiek maar een halfnaakt offerfeest in bij wijze van dank.


Quote

Eén frase uit de Skrillex-remix van Birdy Nam Nams ‘Goin’ In’ racete de ganse avond door ons hoofd: ‘Wild for the night, fuck being polite’.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234