Review: Marble Sounds op Pukkelpop 2016 (Wablief?!)

Straight outta Carrara.

Helemaal cool zal Marble Sounds wel nooit worden. Het ledenbestand ziet er vanop een afstandje uit alsof je pa z'n vrienden van de Volvo - niemand steekt sneller een S40 in mekaar - nog eens samengeroepen heeft om het oude vuur nog eens op te poken. Pieter Van Dessel - geen artiestennaam - is de bezieler achter Marble Sounds, en ziet er nog een stukje boekhoudkundiger uit dan E: grote roerganger en geen onbelangrijke invloed voor Marble Sounds. Wanneer Van Dessel over zijn piano buigt, kromt hij zich alsof hij over een ouwe Remington hangt. Maar laat ons het nu net hebben voor boekhouders. Misschien is het wel dat belastingsvoordeel dat het 'm doet - geloof ons, een mens heeft niet geleefd tot hij zijn aangifte heeft ingediend in september.

Maar dan komt er muziek uit, en besef je weer dat schijn zoals je eerste lief is: bedrieglijk. Deze winter bracht Marble Sounds hun derde langspeler uit: 'Tautou' is een mooie naam, geleend bij een mooi meisje voor een mooie plaat. Het gros van de nummers op Pukkelpop kwam ook uit 'Tautou', en liet zich plukken als blaadjes van een Druivelaar. 'The Ins and Outs' was een zomerochtend: je voeten nat van de dauw, je ogen dichtgestraald en je longen koel. 'Another Try' dwarrelde daarna een vroegtijdige herfst tegemoet, nog voor het de grond bereikt had, was het alweer voorbij. In 'Tout et partout' kletterde er regen tegen het raam, en sloeg iemand voor het laatst een deur dicht. En in de staart zaten er twee aanzwellende instrumentale minuten die we als een meikever in een luciferdoosje willen duwen om ze mee te kunnen nemen naar huis.

Voor 'Tautou' maakte Marble Sounds ook al mooie muziek. 'Leave a Light on' kende u duidelijk: kerstmuziek die zich ook nuttig bewijst in de zomer. Klinkt moeilijk, zoiets. Maar Marble Sounds houdt nu eenmaal van tegenvallende omstandigheden. Dat zag je aan het feit dat je op Pukkelpop, of all places, naar een fluwelen groepje stond te kijken dat onder andere een meisje had dat hoorn speelde - ze leek verdacht veel op Rozanne Descheemaeker van Float Fall - en een frontman die iets afweet van belastingen. Samen zetten ze in geen tijd een auto in mekaar, maar op Pukkelpop kwamen ze een concert spelen: vijftig minuten, van de mooiste die we deze editie al zagen.