Review: Maria McKee - Peddlin' Dreams

Lang, héél lang geleden - toen iedereen nog CVP stemde, de Rode Duivels nog halve finales op WK's speelden en op tv nog geen wormen gegeten werden - was Maria McKee het volstrekt onweerstaanbare zangeresje van Lone Justice. McKee verenigde ...

Geert Op de Beeck

Lang, héél lang geleden - toen iedereen nog CVP stemde, de Rode Duivels nog halve finales op WK's speelden en op tv nog geen wormen gegeten werden - was Maria McKee het volstrekt onweerstaanbare zangeresje van Lone Justice. McKee verenigde de wilde frisheid van limoenen, de countrysnik van Dolly Parton en de rock-'n-rollfurie van Madam Pheip, en vooral live zorgde dat voor een knetterend, bijzonder explosief mengsel - iets wat bijvoorbeeld ook Bono niet ontging.

Dat U2 Lone Justice onder z'n hoede nam, mocht echter niet baten. Na twee slechtverkochte platen spatte de groep uit elkaar, en begon McKee aan een wel bijzonder grillige solocarrière: ze maakte een paar platen vol prima rootsrock en americana (leg het uitstekende 'You Gotta Sin to Get Saved' nog eens op), scoorde een wereldhit met de meest papperige song die ze ooit heeft opgenomen ('Show Me Heaven'), schreef nog een wereldhit ('A Good Heart', voor Feargal Sharkey), werkte samen met Robbie Robertson, dreigde in de vergetelheid te raken, werd er door fan Quentin Tarantino weer uit gered toen hij haar een plaatsje gaf op zijn ultrahippe 'Pulp Fiction'-soundtrack, dreigde daarna wéér uit beeld te verdwijnen, en bracht twee jaar geleden opeens 'High Dive' uit, een barokke, half psychedelische (en half geslaagde) plaat.

En nu is er dus 'Peddlin' Dreams', een terugkeer naar waar ze het best in is: een huisgemaakte ratatouille van folk, country, klassieke pop (het meesterlijke 'The Horse Life') en Neil Young-stuff (ze covert hier zijn 'Barstool Blues'). Allemaal niks wat u nog nergens anders gehoord hebt, natuurlijk, maar met een beetje muzikaal traditionalisme is niets mis, toch niet als het verpakt is in songs als 'Appalachian Boy', het pakkende titelnummer 'Peddlin' Dreams' of het fraai meanderende 'Everyone's Got a Story' (waarin de bluesy tekst en de compleet bezopen gitaarsolo haaks staan op de lieflijke melodie). Ter afsluiting covert McKee ook nog de Nancy Wilson-classic '(You Don't Know) How Glad I Am': er valt weinig op af te dingen, en 't is goed om het nummer nog eens terug te horen, maar het origineel zal het ons niet doen vergeten. Wat niks afdoet aan de kwaliteiten van deze 'Peddlin' Dreams': geen meesterwerk, wel een sterke plaat én McKees beste sinds 'You Gotta Sin to Get Saved'. Wanneer brengt ú trouwens nog eens een nieuw meesterwerk uit?