Review: Marjorie Fair - Selfhelp Serenade

Dag Allemaal! Ik ben een lieve jongen met een groot hart die altijd deernis en mededogen voelt voor de verdrukten dezer aarde. Deze week gaat mijn sympathie uit naar het underdoggroepje Marjorie Fair, debutanten die ondanks hun volstrekt lullige groe...

Dag Allemaal! Ik ben een lieve jongen met een groot hart die altijd deernis en mededogen voelt voor de verdrukten dezer aarde. Deze week gaat mijn sympathie uit naar het underdoggroepje Marjorie Fair, debutanten die ondanks hun volstrekt lullige groepsnaam mooie muziek maken. Wie alleen tijd heeft voor Queens of the Stone Age of andere jeanetten, blijft hier best van weg. De meer verlichte geesten onder u zullen daarentegen zeker hun voordeel doen met deze 'Selfhelp Serenade'. Op z'n Amazon.com's: ('If you bought this, you'll also like…') zullen mensen die hielden van John Cale ten tijde van 'Paris 1919', Van Morrison ten tijde van 'Veedon Fleece' en de pastorale Paul Weller van 'Wild Wood' dit plaatje koesteren.

Evan Slamka (de mens kan er ook niks aan doen) weeft een klanktapijt uit akoestische gitaren, Wurlitzer-orgel, pedal steel en melotron, en producer Rob Schnapf (de mens etc.) maakt van landelijke demo's kleine symfonietjes. En dankzij gitaarsolo's à la Neil Young, en arrangementen die dateren van ná de uitvinding van het perspectief en het contrapunt, dwalen de songs nooit richting aftandse folk af.

Die van Marjorie Fair zijn absoluut achterlijk, getuige die onnozele groepsnaam én het feit dat ze een perfecte zomerplaat in de winter uitbrengen, maar ze hebben ook talent en goeie smaak. Begeef u nú naar hun secret garden.