Review: Mark Lanegan Band op Pukkelpop 2012

Mark Lanegan is genezen, hoera-hoera, maar hoe moet het nu verder? Antwoord: op dezelfde manier. Want ook op groentensapjes bleek Lanegan een wanhopige makelaar in onheil en korrelig sentiment.

Jeroen Maris

Een mens hoort blij te zijn voor Mark Lanegan: na een langgerekt suïcidaal duet met drank, drugs en in de hartspier happende vrouwen schrijft hij nu zijn eigen 'Heden ben ik nuchter'. Hell: Lanegan rookt zelfs geen sigaretten meer. Maar de muziek is hetzelfde gebleven: zijn Muze draagt nog altijd een duivelscape en geen ondergoed, en ook in de liedjes op 'Blues Funeral' (zijn plaat van dit jaar) klinkt altijd iets hels door - alsof hij ze op een rommelmarkt ergens tussen vagevuur en niemandsland gekocht heeft. 't Zijn geen hoffelijke post-its, wel brokken donkere turf.

'The Gravedigger's Song' en 'Sleep With Me', de openingssongs donderdagnacht in de Marquee, waren meteen twee hellekreten die je slaakt als je in de stront zit, en geen uitweg weet. 'I Hit The City' evoceerde de smerigheid van een grootstad om vier uur 's nachts, en uit een gammele Peugeot wordt een angstig hoertje geduwd - ze huilt haar mascara tot warrige stippellijnen rond haar ogen. 'One Way Street' was groots in zijn wanhoop, 'Harborview Hospital' brutaal in zijn eenzaamheid. En in 'Gray Goes Black' viel het innig samenspel van de (Belgische!) band op, gedirigeerd door Aldo Struyf - tevens de man die drank en drugs uit de buurt van Lanegan hield.

Mark Lanegan? Een duivel, maar niet uit een doosje. Een pater, maar niet uit een kerkje.

Waar

Marquee