null Beeld

Review: Massive Attack - Blue Lines

De drie heren en dame van Massive vormen naar eigen zeggen 'een collectief', géén groep. Wat ze daar precies mee bedoelen is niet heel duidelijk. Daddy-G, 3-D, Mushroom en zangeres Shara Nelson leerden elkaar kennen in The Wild Bunch, ook al een co...

De drie heren en dame van Massive vormen naar eigen zeggen 'een collectief', géén groep. Wat ze daar precies mee bedoelen is niet heel duidelijk. Daddy-G, 3-D, Mushroom en zangeres Shara Nelson leerden elkaar kennen in The Wild Bunch, ook al een collectief (van muzikanten, rappers, dj's, graffitikunstenaars en dragers van 'hippe' outfits). Het eerste wat Shara tegen de anderen zei, was: "Mag ik Pol, Pier en Miel zeggen?", want de in de popwereld snel om zich heen grijpende rage om onder een nogal potsierlijke artiestennaam door het leven te gaan was aan haar niet besteed. En eigenlijk vraag ik me ook af of je wel op de medewerking van een bankbediende mag rekenen als je hem iets vraagt als: 'Ik had graag 100.000 frank geleend. Mijn naam is Daddy-G, waar moet ik tekenen?' Vandaar waarschijnlijk dat ze alle vier hun auto hebben moeten verkopen om de studiorekening voor 'Blue Lines' te betalen.

Het is het in elk geval waard geweest, want Massive (vroeger Massive Attack, maar sinds de Golfoorlog laten ze de Attack vallen) heeft een debuutelpee gemaakt om 'klein meesterwerkje' tegen te zeggen, al weet ik niet zeker of men dat mag beweren over een plaat die voor een deel uit ritme-samples van andere platen is opgetrokken. Om een idee te geven van de sfeer, de sound, de hele opzet van "Blue Lines" zou ik kunnen verwijzen naar "Dub be good to me" van Beats International, naar het beste van Soul II Soul en KLF, naar "Manchild" van Neneh Cherry (waar 3-D aan heeft meegeschreven). Maar dat zou niet geheel fair zijn, want Massive heeft (nog) meer in huis.

Er is de bezwerende single "Unfinished sympathy", een song die voortdurend net onder het kookpunt blijft en van bloedechte strijkers werd bediend. Dat heeft hen trouwens een nog in uitstekende staat verkerende VW Golf uit '87 gekost.

Ronduit heerlijk is ook "Safe from harm", gebaseerd op een stukje bas en drum uit "Get ready" (van Rare Earth), en voorzien van een melodie die in je hoofd blijft spoken, op zoek naar hersencellen met een beetje soul."If you hurt what's mine, I sure as hell will ratalliate" zingt Shara Nelson en je wou dat Marvin Gaye nog leefde om het met haar op een duetten zonder weerga te zetten. "Blue lines" wordt ingehouden gerapt, terwijl op de achtergrond door een jazzcombo een groove wordt neergelegd waar Steely Dan ook wel raad had mee geweten. "Be thankful for what you've got" (van William De Vaughan) is sobere soul met koortsige gastvocalen van Tony Bryan. Vurige dub-reggae leverde de inspiratie voor "Five man army", met gastrapper Horace Andy. Tijdens "Lately", waar Shara Nelson over je ruggegraat krast, denk je: zó had Soul II Soul kunnen klinken als ze zich wat minder met boetieks en wat meer met muziek onledig hadden gehouden. "Hymn of the big wheel" is simpel en speels, maar wordt door Horace Andy zo bevreemdend gezongen dat het inderdaad een trieste, bloedmooie hymne wordt.

Er staat geen enkele slechte song op "Blue Lines", de plaat bulkt gewoon van de soul, is dansbaarder dan een mitrailleur-salvo tussen de benen en het wonderlijkste is dat er, de strijkers op "Sympathy" buiten beschouwing gelaten, nauwelijks meer op staat dan bas, drums, af en toe een zucht keyboards en stemmen. Als dit de sound van de jaren negentig wordt, lust ik er wel pap van. Grote Klasse, Pol, Pier, Miele en Shara!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234