Review: Matthew Herbert - Plat du Jour

Matthew Herbert knutselde vroeger al complete langspelers in elkaar met samples van stofzuigers en keukenrobotten ('Around The House') en borrelende lichaamsgeluiden (het uitstekende 'Bodily Functions'). In dat opzicht is 'Plat Du Jour' niet nieuw:...

Herbert Struyf

Matthew Herbert knutselde vroeger al complete langspelers in elkaar met samples van stofzuigers en keukenrobotten ('Around The House') en borrelende lichaamsgeluiden (het uitstekende 'Bodily Functions'). In dat opzicht is 'Plat Du Jour' niet nieuw: een plaat over eten en alles wat daarmee te maken heeft, die ritmes en melodieën puurt uit field recordings van 3.255 mensen die in een appel bijten, het gekakel van dertigduizend kippen, een blik insecticide, het gesis van bakkende dieetworsten of iemand die in een flesje San Pellegrino blaast.

Maar er is meer. Net zoals zijn 'The Mechanics of Destruction'-plaat (onder het alias Radio Boy) creatief de vloer aanveegde met McDonald's en Gap, zit er een heuse filosofie achter 'Plat Du Jour', die je kort zou kunnen samenvatten als 'de voedingsindustrie slaapt met de duivel'. Op de rijk gestoffeerde website (http://www.platdujour.co.uk) vindt u talloze links naar websites van slow-food-bewegingen, voedsel- en milieuactivisten, en compostmeesters; een lawine aan vermakelijke én verontrustende wist-je-datjes over de inhoud van uw koelkast; hoofdstukken uit relevante boeken en artikels; en tot fanatiek vasten aanzettende lijsten met ingrediënten van de voedingsproducten die als bronmateriaal dienden voor 'Plat Du Jour'.

Muzikaal is Matthew Herbert - die onlangs nog Roisin Murphy's nieuwe plaat produceerde, Björk hielp met 'Vespertine' en twee jaar geleden op Pukkelpop een orkest in maatpak ritmisch kranten liet scheuren - ditmaal minder op dreef. Met 'The Truncated Life of a Modern Industrialised Chicken' (ingrediënten: all things chicken) huppelt de plaat met lichtvoetige, jazzy tred uit de startblokken. 'Hidden Sugars' (één suikerkorrel, colablikjes, een pakje Frosties) klinkt tegelijk als Herbert en als Mouse On Mars in Hawaii-outfit: kleurrijk, hyperkinetisch en quirky. En 'These Branded Waters' (flesjes van exclusieve watermerken) teert op de suikerzoete Japanse electronicapopmelodietjes van Takako Minekawa.

Maar veel tracks lijden onder een zwakke opbouw en een tekort aan funk en groove. Het lijkt wel of de Brit zich te veel bekommerd heeft om conceptuele inside-jokes: zo liet hij de duur en beats per minute van de nummers bepalen door willekeurige statistieken. Zijn electronica klettert en ratelt iets te dikwijls doelloos in het rond: afsluiter 'Nigella, George, Tony and Me' is alleen leuk als je weet dat Herbert & co. eerst nauwgezet de lunch reconstrueerden die tv-kok Nigella Lawson op het picknickdeken toverde toen Bush zijn maatje Blair kwam bedanken voor de steun in Irak, en er daarna doodleuk met een tank overheen reden. Uitzondering is 'Celebrity' (Action Man-pasta, Shrek-ontbijtgranen en Scooby Boo Snackeroos), de enige song op de plaat, en tevens een sarcastische veeg uit de pan aan het adres van beroemdheden die reclame maken voor foute drankjes: dit is r'n'b voor meerwaardezoekers, met de stem van de onvolprezen Dani Siciliano in een glansrol.

We kunnen ons perfect voorstellen dat het live-onderdeel van het 'Plat Du Jour'-project met een live-kok erbij, en een drumkit die volledig samengesteld werd uit verpakkingen van de grootste Britse supermarktketen, zeer de moeite geweest moet zijn, maar de plaat swingt simpelweg niet genoeg.

Dus bezóék die 'Plat Du Jour'-website, maar koop eerst 'Bodily Functions' of schuim eBay af voor 's mans vroegste werk als Doctor Rockit of Wishmountain. Fans moeten weten dat 'Plat Du Jour' binnenkort via de website ook als mp3 verkrijgbaar is voor slechts 5 Britse ponden. Andere muziekliefhebbers knopen in hun oren dat Matthew Herbert misschien - zoals sommige journalisten beweren - een nieuwe blauwdruk voor de protestsong heeft uitgevonden. Alleen zit de balans tussen 'protest' en 'song' voorlopig nog verre van juist. (Matthew Herbert en Dani Siciliano spelen op donderdag 18 augustus op Pukkelpop)