Review: Mauro Pawlowski & The Grooms - Black Europa

'Black Europa' heeft zijn naam niet gestolen: de nieuwe cd van Mauro Pawlowski & The Grooms is donkerzwart. Opener 'Black Europa', een stuk dagboekimprovisatie op elektrische gitaar, zo beweerde Mauro twee weken geleden in deze kolommen, laat al me...

'Black Europa' heeft zijn naam niet gestolen: de nieuwe cd van Mauro Pawlowski & The Grooms is donkerzwart. Opener 'Black Europa', een stuk dagboekimprovisatie op elektrische gitaar, zo beweerde Mauro twee weken geleden in deze kolommen, laat al meteen vermoeden dat er de komende veertig minuten niet veel zon moet worden verwacht. Er dreigt een onweer, geluidseffecten zwellen aan en Mauro's telecaster bliksemt er doorheen, eyes wide shut. (Overigens zijn The Grooms niet te horen op deze plaat: de meester zat krap bij kas en heeft de hele handel alleen in zijn homestudiootje opgenomen. Op planeet Pawlowski gebéuren zulke dingen nu eenmaal.) In het demonische 'Driving to the Fire' lijken de instrumenten als vanouds en 'Trout Mask Replica'-gewijs hun eigenzinnige ding te doen, zonder rekening te houden met elkaar. Pas na een luisterbeurt op vier, vijf, valt er een soortement structuur te ontwaren. Vasthouden, want u bent hem zo weer kwijt. In 'Make It Complicated' gewaagt Pawlowski van sleur in zijn bestaan, en verklaart in één adem waarom zijn muziek weer even dringend hoorde te wringen: 'Someone step into my life so regulated / And make it complicated'. God, krijgt een veeg uit de pan in 'Fear Life': 'God made me fear life but love you'. Mooi gezegd, op een pompende, door een hakkende gitaar voortgetrokken beat. Huiveringwekkender dan in 'All over Me' - zelfs duivelbezweerder Aleister Crowley zou er een blokje voor omlopen - heeft Mauro nooit gezongen, en op slotsong 'Tired of Being Young' na staat er op 'Black Europa' niks dat vlot meefluitbaar is (al moet de geweldige bridge in 'Terrorist Flower', mits wat oefening ook lukken: 'I'm a little bit drunk / A little bit mean / A little in love…').

Bij elke beluistering van 'Black Europa' hoorden wij tot nog toe een andere plaat, en wij geloven rotsvast dat dat over pakweg vijf jaar nog zo zal zijn. Horen is bezwijken.