Review: Mauro - Songs from a Bad Hat

We hadden al zo'n vermoeden toen we Mauro aan het werk zagen op Humo's Pop Poll Avond: die lijzige podiumtijger met zijn pompende oerrock had een mooie plaat achter de hand. En ja hoor: de gewezen winnaar van Humo's Rock Rally '94 (toen nog met de Ev...

We hadden al zo'n vermoeden toen we Mauro aan het werk zagen op Humo's Pop Poll Avond: die lijzige podiumtijger met zijn pompende oerrock had een mooie plaat achter de hand. En ja hoor: de gewezen winnaar van Humo's Rock Rally '94 (toen nog met de Evil Superstars) heeft met 'Songs from a bad hat' een kanjer van een cd afgescheiden, die een mens meteen zin geeft om de benen wijd uit mekaar te planten en het hoofd heftig op en neer te schudden. Dit is bijwijlen een echte headbangersplaat, vol hardrock die stamt uit de tijd dat spandex-broeken, poedelcoiffures en castraatstemmen het genre nog niet verneukt hadden en vette bluesriffs onder een poppy melodie de norm waren. De single 'Let me know' is zo'n geval en - nog beter - 'Can't fight it no longer.'

Verderweg op de plaat stoeit Mauro nog meer met dat soort power, knipoogt hij zelfs naar onvervalste glamrock à la T-Rex en Mott The Hoople ('A faint smile') en doet hij de stokoude jongeren onder ons zelfs aan de vroegere - hoe heetten ze ook weer - Golden Earring denken.

Om maar te zeggen dat Mauro de slimmigheid van de Superstars achter zich heeft gelaten. Hoewel ze zeer intelligent in mekaar gestoken zijn, bevatten de stevige nummers op deze cd de rechttoe-rechtaan-dommigheid die de ware rock kenschetst. Kortom: geen twintig verschillende liedjes meer in één refrein, geen demonstratie 'kijk-eens-hoe-goed-ik-mijn-les-muziekgeschiedenis-heb geleerd', ook geen opeenstapeling van vrolijke absurditeiten; Satan zit duidelijk niet in zijn ass. Om maar te zeggen: we kunnen weer volgen.

Ondanks dat louche fijne snorretje, te onzent 'een wijventreiterke' genoemd , klinkt Mauro oprechter dan ooit. Misschien omdat hij geleerd heeft hoe hij zijn stem zonder forceren kan laten kraken (een truuk, maar wel een goeie), misschien ook wel omdat hij volop ballads aandurft, van het slag dat aan het vakmaanschap van de jaren zestig en zeventig doet denken.

Heeft Mauro dan een retroplaat gemaakt? Ja en neen. Zijn mix van al dat ouds en nieuws is ontegensprekelijk helemaal van hem, en 'Songs from a bad hat' klinkt ook als een cd en niet als een lp. Dave Sardy, de producer die ook Soulwax al goede diensten bewees, verstopt achter de vette grooves allerlei fijne verrassingen en schroomt niet de ingetogen momenten met een strijkje bij te kleuren. Het klinkt zo lo-fi als een defect draaiorgel en tegelijk op en top gesofisticeerd.

Een grote plaat.