null Beeld

Review: Mazarin - We're Already There

Is er pakkender pop dan trieste pop? Niet in onze huiskamer, en als u zo iemand bent die de hele dag naar Donna of Q luistert, verspil dan geen tijd aan deze recensie. Al de anderen, zéker zij die The Flaming Lips of Dolorean aan de borst drukke...

Christophe Verbiest

Is er pakkender pop dan trieste pop? Niet in onze huiskamer, en als u zo iemand bent die de hele dag naar Donna of Q luistert, verspil dan geen tijd aan deze recensie. Al de anderen, zéker zij die The Flaming Lips of Dolorean aan de borst drukken: stay tuned, want na ruim vier jaar laat Mazarin, een kwartet uit Philadelphia dat genoemd is naar de demonische leermeester van Lodewijk XIV, eindelijk nog eens van zich horen. En hoe!

Mazarins sterkste troef is de snikkende stem van songschrijver en duivel-doet-al Quentin Stoltzfus (niet lachen, de arme man heeft zijn naam ook niet zelf gekozen), maar de muziek op 'We're Already There' is ook zéér te pruimen: powerpop die wordt opgesmukt met een Beach Boys-koortje en een spervuurbas ('For Energy Infinite'), noise ophoestende gitaren ('I'm with You and the Constellations') of een piepend Farfisa-orgeltje ('Northeast Winter'). 'At 12 to 6' is psychedelische technicolor door een Syd Barrett-bril, en in het folky 'Louise' hoorden wij zowaar golven af- en aanrollen (credits: Brian McTear - The Ocean). Maar dé prijsbeesten zijn 'We're Already There', een treurmars die eindigt in gestrompel, en 'The New American Apathy', een lap Americana met belletjes en subtiele electronica die aan het helaas al even miskende for stars doet denken: 'Who wants to be oblivious / The new American apathy / The news so safely keeps you occupied' klinkt het in deze mysterieuze mantra. De meeste songs van - we krijgen het nauwelijks uit ons toetsenbord gepulkt - Quentin Stoltzfus zijn frontberichten van het amoureuze slagveld, en daarvoor hoef je niet eens naar de teksten te luisteren: dat vóél je gewoon. Het is geen toeval dat de enige tegenvallers op deze plaat ('Schroed(er)/inger' en 'Kenyan Heat Wave') allebei instrumentals zijn. Who wants to be oblivious? Laat u vooral niet kennen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234