Review: mclusky - mclusky do dallas

'Debbie does Dallas' is zo'n beetje de 'Rocky' van de adult entertainment: meer sequels dan men eerst fysiek mogelijk had geacht. We zouden er normaal niet over beginnen, maar de nieuwe cd van het Welshe mclusky draagt nu eenmaal de sympathieke naam ...

'Debbie does Dallas' is zo'n beetje de 'Rocky' van de adult entertainment: meer sequels dan men eerst fysiek mogelijk had geacht. We zouden er normaal niet over beginnen, maar de nieuwe cd van het Welshe mclusky draagt nu eenmaal de sympathieke naam 'mclusky do dallas'. Als we hier eventjes een ideetje mogen lanceren om de locale economie vooruit te helpen: wat dacht u van 'Little white Zorniks, Big Black Monster Dicks' meneer Lipstick?

'Lightsabre Cocksucking Blues', het openingsnummer ('I'm fearful of flying/ And flying is fearful of me') zet de toon voor het volgende halfuur: mclusky brengt onverantwoord snel gespeelde punk met massa's attitude - zanger Andy Falkous houdt het midden tussen Frank Black en John Lydon, hij spuwt, schreeuwt en kotst zijn bijwijlen bijzonder gevatte woorden veertien nummers lang over de luisteraar uit. 'Again!', roept de Teletubby in ons (die lichtgroene met de bloedende oortjes). 'Again!'.

De legendarische Steve Albini producete en zorgde ervoor dat er geen noot te veel op deze plaat stond. Héél nadrukkelijke Pixies-invloeden soms, dat wel - 'Day of the Deadringers' had op 'Bossanova' kunnen staan - maar wie zijn wij om mclusky dat te ontzeggen, vooral nu Frank Black zich fulltime op het fat bastard-dom lijkt te hebben toegelegd en de comeback van de zusjes Deal in een gigantisch vat Guinness dreigt te verzuipen?

Welgeteld één rustpunt wordt u gegund: het tussen al dit geram bijzonder eerie klinkende 'Fuck This Band' - het kloppend hart van dit nummer is meer een vingeroefening dan een rechtgeaarde baslijn, en Falkous zingt kwetsbaar, in het donker met z'n stem de stilte aftastend: 'Fuck this band/ and their demon seed/ cos their clothes don't fit/ but their dancing clowns/ are incredible'.

Is het u al opgevallen hoe in de anorectische sitcom 'Ally McBeal' sommige personages te pas en te onpas een lied in hun hoofd laten afspelen? Dat overkomt ons sinds kort ook, courtesy of mclusky: we betrappen onszelf aan de kassa in de supermarkt met 'The World Loves Us and Is Our Bitch' als soundtrack in ons hoofd. Klinkt als Millionaire meet the B-52's, samen lijm snuivend in het toilet van een voornamelijk door houthakkers gefrequenteerde taveerne.