Review: Megafaun op Pukkelpop 2010 (Chateau)

Wie vanmiddag verzuimde om naar de Chateau af te zakken, moet voor straf maar eens het filmpje onderaan deze review bekijken: een live-opname van 'The Process', in maart opgenomen op een Gents dak na hun concert in de Vooruit... Watch & weep!

undefined

undefined

Het optreden

Het zal wel aan Stornoway liggen – zoals de immer betrouwbare Britse pers ons en masse wil doen geloven – maar folk lijkt echt wel populair bij de kids. De Chateau was lekker volgelopen voor een concert van drie mannen met brillen, baarden en/of een silly hoedje uit North Carolina, die eigenzinnige folkrock spelen. Ze genoten zichtbaar van het enthousiaste onthaal ("This is the most people probably we've ever played for") en compenseerden hun gebrek aan dress sense ruimschoots door al hun beste nummers erdoor te jagen. We noteerden de heerlijk fragiele akoestische opener Kaufman's Ballad', The Fade' en het puike nieuwe Volunteers'. "It's becoming quite a party", observeerden de makkers van Justin Vernon terecht al na twee nummers. U stampvoette en klapte jolig mee. Even vreesden we dat er een spontane square dance zou losbreken, maar de heren besloten net op tijd om – zoals ze dat op hun platen ook doen – wat noise door hun kampvuurmelodieën te mengen en Impressions Of The Past' door een duizelingwekkende reeks tempowisselingen te doen razen. Minstens een kwart van het publiek droop af toen een naar country-Byrds neigende track een onverwacht lange droney outro meekreeg. En het kon nog weirder: tijdens een gedreven The Process' namen broertjes Brad en Phil Cook wijdbeense hardrockposes aan, en voerden ze een vreemdsoortig ballet van afstoting en aantrekking op: bij Blonde Redhead vinden we dit soort baltsgedrag eerlijk gezegd sexier – Brad Cook heeft ons net iets te veel weg van SAmmy TANghe met een jaren-zeventig-look - maar vermakelijk was het alleszins. Afsluiter Lazy Suicide' bluesrockte nog verbazend groovy, het trio organiseerde nog een singalong met het publiek, en droop ten slotte breed grijnzend af. Benieuwd waar die gasten nu rondhangen: hun "Did anyone visit the mushroom Coca Cola-tent? That looks pretty far-out. I'm going there after the show" klonk verdacht oprecht.

Dat T-shirt van Brad Cook met het logo van het fan-fucking-tastische Gayns erop. In goud op zwart. Jaloers!

"You know what I like about this festival? You can tell right away who saw Iron Maiden 25 years ago." (waar!) "You can also spot the 18 Megafaun fans right away. They look just like us." (niet waar, godzijdank…)

Het filmpje waarvan sprake:

undefined

undefined