Review: Metro Station op Rock Werchter 2009

Achy Breaky Heart nog aan toe! Alsof de familie Cyrus (zie: country-dude Billy Ray en dochter Miley, van 'Hannah Montana'-faam) zichzelf nog niet genoeg in de media-spotlights had opgedrongen, is Mileys oudere broer Trace op het idee gekomen om een band op te richten. Metro Station is the name of the game, en ze openden in het verleden reeds voor Good Charlotte, Simple Plan en Panic At the Disco. Dolletjes!

Het optreden

Vierde dag Werchter, 12 u, and all is well… Er zijn op dit uur welgeteld twee types fans op de weide te bespeuren: enerzijds is er natuurlijk de hondstrouwe Metallica-adept, nu reeds in groten getale tegen bomen aan het leunen, pinten aan het hijsen en aan hun reet aan het krabben; anderzijds de frisgewassen, naar wilde limoenen geurende meisjes die hun taxiënde moeder speciaal tot haast in het verkeer hadden aangemaand om toch maar niets te moeten missen van Metro Station. De band uit L.A. combineert pretentieloze punk met synthesizers, grote Fall Out Boy-gebaren, Joepie-pop en uit de hand gelopen tattoos. Van de Schuer mochten ze de vierde dag komen openen: dat is doorgaans een bijzonder ondankbare taak, en het viel hen inderdaad zwaarder mee dan ze vooraf wellicht hadden vermoed. Ze kwamen met veel swagger het podium opgestapt, maar toen ze zagen dat er, behalve de eerste zeven rijen, werkelijk niémand voor hen was komen opdagen, gingen de kopjes er al iets minder enthousiast uitzien. De rest van het optreden was nooit echt slécht, het kon gewoon niemand overtuigen. Hun rock zag er nooit gevaarlijk uit, altijd knuffelbaar. Ze hebben ballen, maar er staat geen haar op. Op het einde zagen we zelfs een jongen met een Air Traffic-T-shirt afkeurend met het hoofd schudden, de ogen teleurgesteld neergeslagen. Bummer…
Maar kop op! De moed niet opgeven, jongens. Ooit was er een moment dat zelfs vader Billy Ray maar een redneck met een foute nekflap was, en kijk waar hij nu staat! Of euh, nee laat maar, slecht voorbeeld.

Toch maar Shake It'. Metro Stations bekendste nummer bracht geheel voorspelbaar ook het meeste gejoel teweeg.

Eerst We're from California, and we wrote a song about home' zeggen, en vervolgens het slechtste nummer van de set spelen, is een beetje vreemd.