Review: Mi And L'au - Mi And L'au

Lang geleden, toen u nog dweepte met de Backstreet Boys, schuimden L'au en zijn pôte Devendra Banhart de Parijse straathoeken af als buskers. Tot hij het op een feestje zwaar te pakken kreeg voor het Finse model Mi, besloot om alles op te geven, en ...

Lang geleden, toen u nog dweepte met de Backstreet Boys, schuimden L'au en zijn pôte Devendra Banhart de Parijse straathoeken af als buskers. Tot hij het op een feestje zwaar te pakken kreeg voor het Finse model Mi, besloot om alles op te geven, en met haar naar een soort spartaanse Centerparcs-bungalow in het Finse midden-van-nergens te verhuizen. Ze schrijven er de godganse dag liedjes, liefst buiten, aan de oever van een meertje, onder begeleiding van hamerende spechten en ruisend struikgewas.

Er gebeurt ogenschijnlijk niets, daar aan het eind van de wereld, tenzij je de tijd neemt om de details in je op te nemen - de kleurschakeringen in het bladerdek, de geur van vrieskou, zoemende insekten - en elk seizoen, elke dag en ten slotte elk uur zijn eigen karakter krijgt. Met hun liedjes is het net zo: vaak bestaan ze uit niet meer dan een eenvoudige zanglijn, zacht akoestisch gitaargepluk, behoedzaam bijgekleurd met een handvol dwarrelende pianonoten, een trillende mandoline of een vage drone van de Akron/Family. Yep, 'Mi And L'au' had eentonig kunnen zijn, maar wie bereid is om door te luisteren, hoort veel variatie: onderkoelde minimale psychedelica ('They Marry'), de diepgevroren statigheid van Low ('How'), intieme, maar lichtjes wanhopige slowpop-duetten ('Philosopher' en 'Burns'), een stalkerballade ('I've Been Watching You'), en dan zitten we nog maar vijf tracks ver. Die Sigur Rós-strijkers geven hoogtepunt 'A Word in Your Belly' zelfs iets baroks, al zit het drama ook hier vooral tussen de noten.

De kwaliteit van de songs schommelt nog een beetje, maar hun beste liedjes zijn tegelijk bedwelmend én sinister, transparant én mysterieus, als een spoor van scherp afgelijnde voetstappen in de sneeuw, dat midden in de tuin plots verdwijnt. Bij zoveel ijzige schoonheid doemt al snel het gevaar van een overdosis op: wij hebben onze Mi And L'au dan ook strikt gerantsoeneerd, om de magie niet te laten verdampen. Maar supporters van Low, Nico en de spooky kantjes van de new folk-stroming hoeven niet verder te zoeken naar een soundtrack bij een winter vol sneeuw en ijs.