Review: Michael Franti - Songs from the Front Porch - An Acoustic Collection

Eerst het slechte nieuws: 'Songs from the Front Porch - An Acoustic Collection', de 'nieuwe' Michael Franti, is in werkelijkheid al anderhalf jaar oud. De plaat is opgenomen in de aanloop naar de Spearhead-cd 'Everyone Deserves Music' van vorig jaar,...

Eerst het slechte nieuws: 'Songs from the Front Porch - An Acoustic Collection', de 'nieuwe' Michael Franti, is in werkelijkheid al anderhalf jaar oud. De plaat is opgenomen in de aanloop naar de Spearhead-cd 'Everyone Deserves Music' van vorig jaar, en toen en stoemelings uitgebracht op 's mans eigen labeltje Boo Boo Wax. Om zijn recente passage op Rock Werchter kracht bij te zetten, is het schijfje nu ook in België gereleast, met een niet ter zake doende remix van 'Stay Human' als extraatje. En dan het goeie nieuws: 'Songs...' is een fijne dwarsdoorsnede van het beste van Spearhead, aangevuld met enkele nieuwe songs, en bovendien zijn alle liedjes opnieuw opgenomen, akoestisch en zonder liflafjes.

De eerste vijftien seconden vreesden wij nochtans het ergste - de cd begint zowaar met vogelgetjilp - maar de hemel klaart snel op. Zodra de gevederde vrienden zijn weggefladderd, twijfelt openingssong 'Yes I Will' elegant tussen soul en gospel (mét akoestische gitaren!): zeer mooi. Het Speerpunt klinkt afwisselend als de broer van Ben Harper ('Closer to the Sky'), de bastaardzoon van Prince ('Anybody Seen My Mind') en het nukkige neefje van Gil Scott-Heron (het opzwepende 'Love Invincible'), maar verdwijnt zelf gelukkig nooit uit beeld: liefhebbers van Franti's stem komen op deze plaat ruimschoots aan hun trekken.

Wij wéten dat onze vriend al jaren de vervelende neiging heeft het podium met een preekstoel te verwarren - zelfs al toen hij zijn gal nog spuwde met The Beatnigs en later The Disposable Heroes of Hiphoprisy - maar op plaat grijpt zijn boodschap ons altijd naar de keel: omdat ze haast ongemerkt met de muziek je hart binnensluipt. We zouden hier lappen kunnen citeren uit 'Stay Human', 'Oh My God' of 'Sometimes', parels die in al hun naaktheid nog treffender klinken dan de aangeklede originelen, maar we willen niet alle ruimte van onze collega's inpikken. Maar als u na de vakantie weer ongebreideld gaat stressen, vergeet dan de wijze woorden van Nonkel Michael niet: only a rat can win a ratrace. Tot die tijd is 'Songs…' de perfecte soundtrack voor al uw luie zomeravonden op de front porch.