Review: Mick Harvey - One Man's Treasure

Werkzekerheid, wie heeft het nog? Mick Harvey misschien, als gitarist van Nick Caves overrompelende Bad Seeds (zie ook het Pukkelpop-verslag!) en als trouwe sidekick van onze favoriete raaf? Mochten wij Harvey zijn, we zouden die jobs met beide hande...

Charlie Poel

Werkzekerheid, wie heeft het nog? Mick Harvey misschien, als gitarist van Nick Caves overrompelende Bad Seeds (zie ook het Pukkelpop-verslag!) en als trouwe sidekick van onze favoriete raaf? Mochten wij Harvey zijn, we zouden die jobs met beide handen vasthouden, want 'One Man's Treasure', zijn eerste volwaardige solo-cd (de Serge Gainsbourg-hommages en soundtracks buiten beschouwing gelaten), is helaas niet van dien aard om er een standvastige nieuwe carrière op te enten. Met de songs as such is er niks mis - naast twee eigen nummers zijn dat vooral covers van mensen uit de wijde Bad Seeds-periferie, maar ook van zijn baas Nick Cave, Lee Hazlewood, Jeffrey Lee Pierce en Tim Buckley, met bovendien veelbelovende titels als 'Demon Alcohol', 'Man Without a Home' en vooral 'Hank Williams Said It Best' (hoe waar!) - maar de uitvoering ervan klinkt weinig geïnspireerd: te eentonig, te vlak, te veel huisvlijt en te weinig bezieling. Bovendien is Mick Harvey geen begenadigd zanger, valt ons nu op, en laat dat een nadeel zijn voor iemand die mooie liedjes wil zingen.

Op zijn best is 'One Man's Treasure' een lichtvoetige, Australische verwant van alt.country (ze hebben er down under ervaring mee, denk maar aan The Triffids), en met een andere zanger en wat minder strijkers zou dat een aangename, geheel & al voor Radio 1 geschikte easy listening-cd hebben opgeleverd. Nu slechts een matige, met een paar uitschieters; onder anderen Nick Cave zou er met zijn gromstem nogal wat anders mee aangevangen hebben. Blijven hangen: het onbetwiste hoogtepunt 'Louise' dat niet alleen door zijn titel aan Daniel Lanois doet denken (rijke mensen kopen hiervoor alleen al de cd), 'Hank Williams Said It Best' (van de miskende countrylegende Guy Clark) en Harveys eigen ballad 'Man without a Home'. Onvoldoende om de aanschaf van de cd te overwegen, maar er via iTunes of andere liedjesaanbieders de krenten uitpikken: moet kunnen. (Mick Harvey speelt op 10 september in de Botanique in Brussel.)