Review: Mikal Cronin op Pukkelpop 2013 (Club)

Mikal Cronin: onder (en ondanks) het gruis dat hij over zijn songs heen strooit, kan hij geen moment verbergen dat hij altjid een zwak zal hebben voor de melodieuze, no-nonsense pop van nineties-bands als Fountains of Wayne en Weezer.

Net als andere favoriete schizofrenen als Bonny Prince Billy en Mauro Pawlowski heeft Cronin de vreemdeling in zichzelf leren kennen door in vele groepen en gedaanten te spelen: Moonhearts, de Ty Segall Band, Epsilons, of gewoon als zichzelf. En in die laatste hoedanigheid alleen al toonde hij zich vandaag op zijn minst veelzijdig genoeg om ons, de consument, er een drietal kwartier met plezier in te laten verdwalen.

Mikal Cronin, dus. Hij was niet uitzonderlijk goed in vorm vandaag.

Nee, maak daarvan: goede act om ons persoonlijke festivalparcours mee te openen. Bij momenten zéér ontwapenend in zijn slungelige overgave. Bijna gezellig rammelende versies van prima songs. Een set ook waarvan we blij zijn dat 'Apathy' er deel van uitmaakte. Niet noodzakelijk iets waarover we over dertig jaar lange winteravonden met de kleinkinderen zullen volpraten.

Goede momenten: 'Situation': Broken Glass Heroes met minder glad afgefreesde hoeken. 'Apathy': luisterlied vermomd als vuige rocker. De langharige, werkschuwe powerpop van Cronin en gezelschap kroop ook af en toe in zijn dune buggy, en al wie hem volgen wilde, moest wreed hard kunnen lopen. De set , maakte vaart, gevuld met nummers die al voorbij waren nog voor Cronin voor een derde keer zijn haar uit de ogen had gedraaid.

'Shout It Out', prachtige, energieke, breed meanderende popsong.

Cronin zal vandaag in slechts weinigen hun desert-island all-time top five most memorable Pukkelpop moments geslopen zijn, maar - voor een act die bij elk concert opnieuw de eigen, ingebakken schroom lijkt te moeten overwinnen - ook bitter weinig teleurgestelden gezien in de Club.

'This is the biggest tent we've ever played in,' dus.